Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Dagligvaruhandlarna känner framtidsoptimism. Arkivbild.

Mer optimism i dagligvaruhandeln

Framtidsförväntningarna inom handeln ökar något i februari, enligt Svensk Handels senaste Handelsbarometer. Men förväntningarna på den framtida lönsamheten är kvar på låga nivåer.

"Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Det är framför allt inom dagligvaruhandeln, som är mindre känsliga för ekonomisk osäkerhet, som man är mer optimistiska inför framtiden. Inom sällanköpshandeln fortsätter framtidsutsikterna att falla. Framtidsindikatorn landar på 93,4 i månadens Handelsbarometer upp från 92,7 i januari.