Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Piratkopior kostar företag många miljarder kronor varje år.

Piratkopior dyrt problem för svenska företag

Problemet med piratkopiering växer och kostar svenska företag över 17 miljarder kronor om året, visar en ny rapport. Förutom att orsaka ekonomiska förluster kan piratkopiorna utgöra risker för hälsa och säkerhet.

- Det verkar ha blivit lättare att sälja piratkopior. Den största anledningen är säkert e-handeln som nu gör det möjligt att sitta hemma vid köksbordet och beställa hem varor från Kina, säger Peter Hedin, expert på piratkopiering på Patent och registreringsverket (PRV) som gett OECD i uppdrag att kartlägga hur piratkopiering drabbar svenska företag.

Piratkopiering av svenska varor omsätter över 28 miljarder kronor om året och ger upphov till förluster på mer än 17 miljarder kronor för företagen, visar rapporten.

Den utbredda handeln med piratkopior innebär även att Sverige går miste om tusentals arbetstillfällen och skatteintäkter på över sju miljarder kronor om året.

i Sverige är det inte olagligt att köpa piratkopior för eget bruk. Men enligt OECD behöver dock lagstiftningen ses över såväl nationellt som internationellt.

Drabbar alla branscher

Peter Hedin är dock osäker på om ändrad lagstiftning skulle ge önskad effekt.

- Jag vet inte om det skulle förändra så mycket. Nu har regeringen lagt ett förslag på att skärpa straffen för piratkopiering. I vissa länder är det förbjudet att inneha piratkopior, men jag vågar mig inte på någon gissning om huruvida det skulle vara tillämpbart i Sverige.

Utifrån de beslag som gjorts bedömer OECD att reservdelar till bilar och motorcyklar hör till de varukategorier som ofta utsätts för piratkopiering, liksom maskiner och industriell elektronik.

Just fejkade reservdelar tros utgöra ungefär åtta procent av omsättningen för branschen, medan piratkopierade leksaker och spel uppskattas utgöra omkring sex procent.

Ingen bransch är dock helt förskonad från piratkopiering.

Enligt Martin Nordin, styrelseordförande på bolaget Fenix Outdoor, som bland annat salutför varumärket Fjällräven, är problemet utbrett inom textilbranschen.

Reservdelar komplicerade

- Vi har ett par heltidsanställda plus ett nätverk med advokater som jobbar med det här så det blir åtminstone ett antal miljoner om året i direkta kostnader.

Han ser även en potentiell risk med så kallad plattformshandlare, som till exempel Amazon, som inte har något eget lager.

- Det innebär att de säljer för tredje person utan att kontrollera vad det är. Det kan på sikt bli ett jätteproblem om det inte regleras.

Gabriella Granholm, kommunikationschef på bilkedjan Mekonomen medger att problemet existerar globalt i branschen, men förnekar att det skulle ha någon större påverkan på gruppens huvudmarknader i Norden och norra Europa.

- Vi ser egentligen inte att det är någon aktör som handlar med sådana olagliga delar.

Många reservdelar som inte tillverkas specifikt för ett visst märke eller modell har ibland felaktigt kallats för piratdelar, trots att de är helt lagliga, säger hon.

Peter Hedin håller med om att reservdelar är en komplicerad historia, men hävdar att det inte är de märkeslösa reservdelarna man syftar på.

- Det är tillåtet att tillverka reservdelar. Det som inte är tillåtet att sätta ett bilmärkes logga på dem. Det är dem vi talar om, vi pratar inte om märkeslösa reservdelar.

Rättad: I en tidigare version fick Peter Hedin, expert på piratkopiering, felaktigt efternamn och titel.