H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Rapportrökare lyfter H&M-aktien

Ökade marknadsandelar under våren, bra fart i onlineaffären och en rivstart på sommarförsäljningen är huvudbudskapet i en kvartalsrapport från H&M. Rapportrökaren lyfte H&M-aktien 13,7 procent.

ANNONS
|

En första beräkning av H&M-försäljningen i juni, hittills, pekar mot ett försäljningslyft på 12 procent i lokala valutor. Enligt vd:n och storägaren Karl-Johan Persson är den kraftiga ökningen en effekt av både gynnsamma omständigheter, som bra väder, men också en uppskattad kollektion av kläder i butikerna.

- Det är en kombination av lite externa faktorer, men också förbättringar som vi gör, säger han.

ANNONS

Växer mer än marknaden

H&M:s onlineförsäljning ökade med 20 procent i lokala valutor under bolagets andra kvartal, avslutat i maj. H&M växer samtidigt mer än marknaden i övrigt i många stora länder, som i Kina, Storbritannien och USA, enligt Persson. Även på hemmaplan, i Sverige, ökar H&M:s marknadsandelar.

- Det var ett utmanande kvartal på den svenska marknaden, men vi växte med 5 procent. Det är ett av många exempel, säger han.

Med torsdagens kraftiga uppgång har H&M-aktien lyft över 30 procent sedan årsskiftet. Fast jämfört med H&M-aktiens historiska topp våren 2015 har 55 procent av börsvärdet raderats ut.

Digital omställning är ledord för förändringen. Butikskoncept förändras, onlineerbjudandet utvecklas och nettotillskottet av nya butiker i år sänks till 130 butiker. Tidigare låg 2019 års mål på ett nettotillskott av 175 butiker.

Detta skapar utrymme för en ännu större offensiv när det gäller investeringar i den digitala affären, enligt Persson. Men det handlar också om att H&M vill avvakta då bolaget tror att hyresnivåerna är på väg nedåt, uppger H&M-chefen.

- Vi känner att det är klokt, på vissa marknader, att vänta lite grann, säger han.

ANNONS

Höga lagernivåer

Geografiskt innebär detta att H&M:s butiksnät fortsätter växa i länder som USA och Kina. Men på mer mogna marknader i Europa är det betydligt mer fokus på att bygga om, stänga eller flytta butiker.

Kvartalsrapporten visar samtidigt att klädkedjan fortfarande tampas med höga lagernivåerna. Lagervärdet ökar till 40,4 miljarder kronor vid utgången av kvartalet, mot 36,3 miljarder ett år tidigare.

Persson ser dock ett trendbrott i kvartalet, då lagerökningen nu är mindre än försäljningsökningen.

- Så som andel av försäljningen går lagren ner, vilket vi vill se, säger han.

Målet är att få ned lagren till 12–14 procent av försäljningen mot dagens cirka 18 procent.

Bruttomarginalen pressas

H&M:s lönsamhet, mätt som bruttomarginal, pressas också. Där spökar bland annat den starka dollarn, enligt Persson.

- Sedan har vi också investerat mycket, kopplat till vårt förändringsarbete. Det slår i det korta perspektivet, säger han.

ANNONS

Marginalerna pressas även av att den så kallade H&M-klubben växer. I den får onlinekunder fri frakt och fri retur om de når upp till vissa nivåer på sina köp.

- Vi gör det för att det är bättre på lång sikt. Men en klubbmedlem får ju generösare villkor än en icke-klubbmedlem, så i det korta perspektivet kan det kosta, säger Persson.

Den kraftiga kronförsvagningen ger ett viss lyft för H&M när de räknar om intäkterna från andra valutor. Men den dyrare dollarn drar samtidigt ännu mer nedåt.

- Sammantaget är valutaeffekterna för hela gruppen under andra kvartalet negativa jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

TT

Fakta: H&M:s delår i siffror

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges.

Källa: H&M

ANNONS