Lågprisflygbolaget Ryanair sänker vinstprognosen för andra gången på tre månader. Arkivbild.
Lågprisflygbolaget Ryanair sänker vinstprognosen för andra gången på tre månader. Arkivbild.

Ryanair sänker vinstprognos – igen

Flygbolaget Ryanair sänker vinstprognosen för andra gången på kort tid. Samtidigt pågår en konflikt med flera pilotfack som inte vill förhandla med ledningen så länge de hotar med att stänga flygbaser.

ANNONS
|

Prispressen på vinterns flygbiljetter är högre än vad Ryanair räknat med. Det gör att det irländska lågprisflygbolaget nu räknar med ett lägre resultat för sitt brutna räkenskapsår som avslutas den 31 mars, enligt ett pressmeddelande.

Det är andra gången på tre månader som bolaget sänker prognosen, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Ryanair uppskattar nu att resultatet för räkenskapsåret landar på mellan 1,0–1,1 miljarder euro, motsvarande runt 10–11 miljarder kronor. Den tidigare prognosen var 1,1–1,2 miljarder euro och före det räknade bolaget med en vinst på mellan 1,25–1,35 miljarder euro.

Fallande priser

Ryanair bedömer att priserna på flygbiljetter kommer att falla sju procent under vintern samtidigt som trafiken väntas växa med nio procent.

ANNONS

I en kommentar i pressmeddelandet säger bolagets vd Michael O'Leary också att man inte kan utesluta ytterligare prognossänkningar om utvecklingen kring Storbritanniens utträde ur EU tar en oväntad vändning.

Samtidigt meddelar det brittiska pilotfacket med systerorganisationer ute i Europa att man slutar förhandla med bolaget så länge Ryanair använder möjligheten att stänga flygbaser som ett hot i samtalen.

Kritiska piloter

"Om Ryanair vill undvika att återgå till osäkerheten som rådde under 2018, föreslår vi att ledningen överger sina föråldrade metoder att skrämma personalen för att få igenom sin vilja", kommenterar pilotfacket BALPA.

Tidigare i veckan meddelade European Cockpit Association (ECA) att samtal med Ryanairs ledning hade pausats efter att vissa flygbaser hade stängts samt att bolaget hotat med att stänga baser i Spanien om kabinpersonal inte skriver under ett nytt kollektivavtal.

TT
ANNONS