När den 11 november blev singlarnas dag i Kina beskrevs det som en motreaktion på uppståndelsen kring tvåsamheten på alla hjärtans dag – men nu är det framför allt den överlägset största dagen för näthandel i världen.
- På singlarnas dag är shopping en sport, det är underhållning, säger Joseph Tsai, en av den kinesiska näthandelsjatten Alibabas grundare.
Redan efter några timmar på lördagen var rekordet från i fjol slaget: Folk hade då handlat för 18 miljarder dollar, närmare 150 miljarder kronor. Omsättningen på singlarnas dag i Kina överträffar summan från "black friday" och "cyber monday" i USA.
Singlarnas dag pågår i 24 timmar och invigdes med påkostade jippon runt om i Kina. Alibaba arrangerade en gala med bland andra skådespelaren Nicole Kidman och artisten Pharrell Wiliams på gästlistan.
Även i Sverige återfinns numera konceptet i näthandeln. Till exempel har några av landets största elektronikåterförsäljare dagen till ära ändrat sina sajter, där en mängd erbjudanden lyfts fram under vinjetten "Singles day".