Efter svaga rapporter från H&M och MQ var det Kapp-Ahls tur att bekänna färg. Klädbolagets vinst föll till 91 miljoner kronor före skatt för perioden september–november, det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Motsvarande kvartal i fjol var vinsten 143 miljoner kronor.
Danny Feltmann är inte nöjd med utvecklingen.
"Försäljningen under kvartalet har inte levt upp till våra förväntningar då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning", skriver vd:n i en kommentar.
Omsättningen minskade till 1166 miljoner kronor, från 1261 miljoner ett år tidigare. Feltmann hänvisar till ett hårdare marknadsklimat, med kundernas förflyttning till nätet.
"Strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur har inte levt upp till våra förhoppningar på motsvarande sätt som under föregående år", skriver han.
Kapp-Ahl vinstvarnade i mitten av november. Då trodde bolaget att rörelsevinsten för kvartalet skulle hamna på cirka 100 miljoner kronor. Utfallet blev ännu sämre, 90 miljoner kronor.
TT