Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
AB Volvos vd Martin Lundstedt är stolt över bolaget i och med dagens kvartalsrapport.

Volvo stiger efter jättevinst

Lastbilstillverkaren Volvo levererar en stark rapport med rekordhöga försäljningssiffror. Framförallt stod Nordamerika för en stor del av ökningen. Marknaden ger Volvorapporten tummen upp i den inledande handeln.

- Jag står här som en stolt vd i dag, över vad Volvo har åstadkommit, säger Martin Lundstedt i en intervju med TT.

Vinsten före skatt för årets andra kvartal landade på 11 685 miljoner kronor. Detta kan jämföras med vinsten på 7 885 miljoner kronor samma period året före.

Resultatet klådde förväntningarna enligt Reuters sammanställning låg på 10 404 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick till 103,6 miljarder kronor, jämfört med 87,8 miljarder kronor ett år tidigare. Försäljningssiffran är rekordhög då Volvo aldrig tidigare haft en försäljning på över 100 miljarder kronor i ett enskilt kvartal.

- Vi har haft en uppgång i försäljningen med 18 procent jämfört med föregående kvartal, säger Lundstedt.

Inleder uppåt på börsen

De urstarka nyckeltalen togs emot väl av marknaden och vid Stockholmsbörsens öppning steg AB Volvos aktie med tre procent.

Att lastbilstillverkaren gjort ett starkt kvartal är tydligt, enligt Danske Banks analyschef Björn Enarson. Men koncernens orderingång är dock en plump i protokollet.

- Det som sticker ut negativt är orderingången som är något svagare än väntat och sedan finns alltid en konjunkturoro. Den är väl högre nu än annars, men som jag tolkar Volvo har de varit mer selektiva när de väljer vilka order som gäller.

Däremot anser Enarson att det är positivt att Volvo lyckats få hävstång på volymerna samt att lönsamhetsproblematiken verkar vara löst.

- Problematiken har funnits där sedan marknaden tog fart i fjol men nu verkar den som bortblåst. Volvo hänvisar fortfarande till att underleverantörssituationen tynger resultatet något men det kom in betydligt starkare än väntat, och det för alla divisioner.

Flexibilitet

Förbättringen leder Volvo mot målet på tio procent tillväxt under en konjunkturcykel.

På frågan om vi nu sett toppen svarar Martin Lundstedt att prognoserna pekar mot en fortsatt hög efterfrågan i Europa och Nordamerika, men understryker vikten av att vara ett flexibelt företag som kan anpassa sig efter marknadsförändringar.

Lastbilsleveranserna steg med 14 procent till 59 571 fordon under andra kvartalet, medan nettoorderingången ökade med tio procent till 60 656 fordon.

Lyftet för orderingången syns främst i Nordamerika, där orderingången under andra kvartalet lyfte med 63 procent till 15 860 lastbilar.

Förespråkar frihandel

Sedan tullarna på stål och aluminium infördes har företaget sett en vill kostnadsökning i produktionsledet som förs vidare till kunderna.

- Vi är en väldigt global koncern med affärer i över 190 länder. Vi är beroende av fungerande handelssystem och stora förespråkare för frihandel, säger Lundstedt och tillägger att företaget följer utvecklingen av det pysande handelskriget noga.

På frågan om hur utsatt Volvo är vid en eventuell eskalering svarar Lundstedt att företaget är flexibelt och har kapacitet för att klara av till exempel flaskhalsar i produktionskedjan. Koncernen har ett relativt bra skydd mot handelsbarriärer i form av produktion på flera kontinenter, säger han.