TV: Volvo PV blickar mot USA

Volvo PV hoppas kunna sälja 80 000 XC90 om året. Men Sverige blir ingen stor marknad. Hälften av bilarna ska säljas i USA och Kina.

ANNONS
|

Den som vill vara först med XC90 kan redan den 3 september beställa en av de 1 927 exemplaren ur en ”limited edition” som Volvo kommer att sälja via nätet. Pris: 789 000 kronor. Även för den som har tålamod att vänta kommer bilen att kosta lite mer än vad vi är vana vid att en Volvo gör – den billigaste varianten kommer att kosta precis under en halv miljon kronor.

– Den kommer att kosta i nivå med konkurrenterna. Annars säger vi ju att vi inte tror på det här själva, säger Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson.

De stora marknaderna för nya XC90 är USA och Kina. I Sverige bedömer Håkan Samuelsson att Volvo kommer att sälja ”några tusen”.

ANNONS

– Det kommer aldrig att bli en jättemodell i Sverige. Men kanske en modell som skapar intresse för Volvo. Och det finns många i Stockholms innerstad som har råd och jag ser hellre dem i den här bilen än i en BMW.

Å ena sidan strävar Volvo tydligt uppåt, mot mer kapitalstarka kunder. Samtidigt vill företaget behålla sin status som folkbil i Sverige, där man i dag har 20 procent av marknaden.

– Det är jätteviktigt att vara stora i Sverige. Inte minst för utvecklingen. Ingenjörerna måste kunna få höra av grannen om det är något som inte fungerar som det ska, säger Håkan Samuelsson.

Nya XC90 börjar tillverkas i januari och nästa år kommer att bli ett inkörningsår, där siktet är inställt på att tillverka 50 000 bilar. Från 2016 kommer årstakten att ligga på 80 000 bilar. Volvos försäljningsdirektör Alain Visser säger att man siktar på att sälja ungefär 30 procent av dem i USA och 20 procent i Kina.

Frågan om XC90 är bilen som ska se till att Volvo kommer på rätt väg i USA – där företaget halverat sin försäljning den senaste tioårsperioden – och om kunderna är beredda att acceptera att de inte kan få en motor med fler än fyra cylindrar kom upp flera gånger under gårdagens pressträff i Stockholm. Och ja, Volvofolket tror att bilen i alla fall kommer att vara en viktig del i arbetet att komma tillbaka i USA – och att cylindrarna räcker till.

ANNONS

– Att räkna cylindrar är gammaldags, säger Alain Visser.

Håkan Samuelsson medger att han tyckte att han var lite nervös för ett par år sedan över det faktum att man inte skulle ha någon V8. Nu tycker han att utvecklingen visat att Volvo valde rätt.

– Vi kan leverera 400 hästkrafter, och samtidigt begränsa CO2-utsläppen till 60 gram. Man kan köra den här bilen utan att ha dåligt samvete för miljön.

Den tredje största tänkta marknaden för bilen är Ryssland, och Alain Visser säger att företaget följer utvecklingen där väldigt noga och med stor oro. Redan nu har försäljningen kollapsat och det kan bli ännu värre.

Även om det stora flertalet av bilarna kommer att säljas på andra marknader kommer samtliga nya XC90 byggas i Torslandsfabriken, och under guldåren var gamla XC90 Sveriges viktigaste exportprodukt. I dag är Volvo landets nästa största exportföretag, efter Ericsson, och Håkan Samuelsson tror att även nya XC90 kan komma att bli landets största exportprodukt.

– Absolut.

• Nya XC90 är den första bil som Volvo PV utvecklat helt på egen hand efter skilsmässan från Ford 2010.

• Den gamla XC90 lanserades 2002. Volvo ville få fram en helt ny modell runt 2008, men det föll på att Ford inte kunde erbjuda någon lämplig plattform.

• Nya XC90 byggs på en helt ny plattform, spa (Scalable Product Architecture), som företaget utvecklat på egen hand. Den är skalbar och kommer att användas för alla kommande större Volvomodeller.

ANNONS