Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stampen Media, som bland annat äger GP, uppges vara till salu, enligt Svenska Dagbladet. Bild: Langhjelm

Uppgifter: Stampen till salu – flera budgivare

Stampen Media, som bland annat äger GP, är till salu – och såväl Bonnier som norska Schibsted och danska JP/Politikens Hus är intresserade av att köpa mediehuset. Det uppger Svenska Dagbladet.
– Vi för diskussioner om möjliga samarbeten med olika parter, men hur det slutar är för tidigt att säga, säger Stampen Medias styrelseordförande Martin Alsander.

Stampen delades i slutet av förra året upp i två fristående koncerner – Stampen Media, där bland andra GP, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Ttela och Bohusläningen ingår och tryckerikoncernen Vtab.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu är Stampen Media till salu, enligt Svenska Dagbladet, som hänvisar till flera anonyma källor. Tre mediejättar ska vara intresserade av att köpa koncernen – Bonnier, som nyligen köpte Mittmedia, Schibsted, där bland andra Svenska Dagbladet ingår och JP/Politikens Hus, som bland annat ger ut de danska tidningarna Politiken och Jyllands-Posten.

Stampen: Vi för samtal

Schibsteds bud ska just nu, enligt Svd:s källor, ligga bäst till i förhandlingarna.

Det är inte första gången liknande uppgifter lyfts fram, för omkring en månad sedan berättade den tunga medieprofilen Jan Scherman att han hört samma rykten:

"Turbulensen på mediemarknaden fortsätter. Nu pekar allt fler uppgifter på att Schibsted undersöker möjligheterna att köpa Stampen" skrev han då i en analys.

Martin Alsander, Stampen Medias styrelseordförande, vill inte kommentera försäljningsryktena, men bekräftar att det pågår samtal mellan Stampen och flera andra mediekoncerner.

– Vi för samtal med olika aktörer kring möjliga samarbeten och hur den svenska mediemarknaden bäst kan struktureras i framtiden. Det förs samtal mellan olika mediegrupper men hur det slutar är för tidigt att säga, säger han.

Är Stampen Media till salu?

– Det kan jag överhuvudtaget inte kommentera. Branschen har ett behov av att skapa nya konstellationer och vi vill gärna vara med i de samtalen, säger Martin Alsander.

Schibsteds kommunikationschef Johan Lindbladh svarar mejlledes att koncernen "konsekvent och principiellt inte svarar på frågor om aktuella, och icke-aktuella, framtida förvärv"

"Det stämmer absolut inte"

Enligt Svd har Stampen Media, som genomgick en rekonstruktion under 2016, nu återigen "stora likviditetsproblem". Den uppgiften tillbakavisar Martin Alsander dock med kraft.

– Det stämmer absolut inte. Vi har delat upp koncernen i två fristående delar och har nu fått tid och möjlighet att se över hur vår medieverksamhet ska utvecklas framöver. Vi har många spännande möjligheter framför oss, säger han.