Med start i höst börjar SAS flyga till Las Palmas och Faro i Portugal, från Göteborg och Landvetter.
SAS kommer även flyga till Alicante, Köpenhamn, Malaga, Palma de Mallorca, Split och Stockholm från Landvetter.
Under hösten återlanserar SAS även direktflyg till USA från Arlanda, bland annat till New York och Miami. USA:s inrikesrestriktioner gentemot utländska besökare gör dock att rena semesterresor till landet får vänta.
Bolaget ökar också antalet flygningar mellan huvudstäderna Oslo, Stockholm och Köpenhamn.
– Vi täcker nu vårt nätverk men det är fortsatt en bit kvar till de nivåer som vi flyger i vanliga fall, det vill säga vilken kapacitet planen har och frekvensen på antalet flygningar, säger SAS presschef Freja Annamatz till TT.
Tapp med 47 procent under 2021
I juli trafikerade 255 000 passagerare Landvetter flygplats, en ökning med 255 procent mot ifjol. Hittills i år är dock tappet 47 procent, mot 2020.
Det är inte bara antalet passagerare som ökar, det gör också antalet flyglinjer till de olika destinationerna i Sverige och Europa.
– Just nu är det nära 50 linjer som har kommit tillbaka, vi hade knappt 100 innan pandemin, och så är det några nya som startar upp ytterligare i juli och augusti, sa Landvetters flygplatsdirektör Anna Strömwall till GP i juli.
Ryanair är det flygbolag med störst trafik från Landvetter i nuläget. En rad nya linjer har, eller ska, startas upp från deras håll. Det handlar bland annat om Banja Luca i Bosnien, Zagreb i Kroatien, Riga i Lettland och Billund i Danmark.
Tufft pandemiår för SAS
Den 1 september släpper SAS också nya delårssiffror för tredje kvartalet då man visar korten för hur den viktiga sommarsäsongen har utvecklats rent finansiellt. Det blir också nye vd:n Anko van der Werffs första framträdande efter att ha tagit över efter Rickard Gustafson.
En av huvudfrågorna blir då det ekonomiska läget för bolaget som under pandemin behövt ekonomiskt tillskott, bland annat statligt sådant från både Danmark och Sverige.
En annan fråga är vilken prognos nye vd:n Anko van der Werff gör för när efterfrågan ska vara tillbaka på normal nivå igen. Tidigare har hans företrädare kommunicerat ut att man inte förväntar sig att det blir förrän tidigast 2022.