Mer än 1 000 svenska företag har svarat på enkäten och åtta av tio som har upplevt svårigheter svarar att problemen är ganska stora eller mycket större än vanligt.
– Det är både brist på varor och tjänster, det är ganska stora förseningar och det är dessutom stigande priser, säger Anna Stellinger, chef för internationella frågor på Svenskt Näringsliv, till Ekot.
LÄS MER:Vi importerar varannan tugga av vår mat idag
Flera företagare har fått tänka om och hitta nya lösningar. Anna Stellinger berättar bland annat att flera företag diversifierar, alltså att de arbetar med flera olika produkter eller lösningar för att nå sitt ursprungliga mål.
Kan flytta produktionen närmare Sverige
Det kan handla om att öka lagerhållningen och antalet leverantörer – men man kan också hitta nya geografiska platser för sin import.
LÄS MER:FN: Risk för global matkris i krigets spår
En annan lösning till problemen skulle kunna vara att flytta produktionen närmare Sverige eller Europa.
– Det är oerhört olika beroende på vilken sektor man arbetar i, vilken affärsmodell man har, var konsumenterna finns och hur ens sårbarheter ser ut. Det är mycket riktigt så att flera företag kommer att dra den slutsatsen att vi behöver ha produktionen, antingen närmare oss, eller på plats i Sverige, säger Stellinger till Ekot.
Vidare konstaterar Stellinger att den nedgångna utvecklingen inte innebär slutet för globaliseringen, utan menar att det är något som alltid har pendlat upp och ner.