Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Kent-Arne Janson på Elon Lotta Sparköp transporterar och levererar coronasäkrat under pandemin.

”Kan de inte komma hit får vi komma till dem”

Sedan pandemin blev ett faktum har Paula Rapp och gänget på Elon Lottas Sparköp satsat mer och mer på hemkörning och montering åt kunder som inte kan ta sig till butiken.

Elon Lottas Sparköp har en lång historik av att både transportera till och montera hos kunder. Det kan handla om nya frysar, kylskåp eller en ny tvättmaskin. Även små-el som brödrostar, dammsugare eller lampor. Sedan många år tillbaks har behovet varit så stort att butiken haft flera heltidsanställda som sysslar med transport och montering. 

– Så vi stod ganska bra rustade när pandemin kom, berättar Paula Rapp, ägare av Elon Lottas Sparköp. 
– För oss, när pandemin kom, så handlade det mer om att fortsätta i samma hjulspår med transport och montering hemma hos kunderna och i stället först och främst se till att det går att göra säkert, men också att lägga fokus på att kunderna fick den guidning de förr fick i butiken nu via telefon. 

Coronasäkrat

Paula Rapp och Christer Sääf på Elon Lottas Sparköp
Paula Rapp och Christer Sääf på Elon Lottas Sparköp

Förutom att använda handskar och handsprit ser personalen till att hålla avstånd och använda munskydd när det behövs, när det är dags för hembesök. Det märks påtagligt att vi har en stor skillnad i vilka som kommer till butiken menar Paula. Förr kunde många komma och strosa runt, titta och känna på maskinerna. 

– Det är ju lite svårare nu. 

I stället har butikens telefon gått varm. 

– Vi är duktiga på att hitta den produkt som kunden söker. Och behovsanalyser är sånt vi gör via telefon nu i stället för på plats. Kanske blir det så att vi pratar länge och kommer fram till några olika typer av produkter och om kunden vill komma in så går besöket snabbare eftersom vi då kan titta på de produkter vi redan pratat om.

Förutom transport och montering av till exempel den nya tvättmaskinen ser personalen på Elon Lottas Sparköp till att forsla bort den gamla apparaten och göra sig av med allt emballage.

– Eftersom vi har ett sånt stort gäng som jobbar här kan vi verkligen leverera snabbt. I många fall här under pandemin på samma dag. Dessutom har vi ett stort centrallager så det vi saknar i butik kan vi ordna leverans på inom tre dagar. Och vi levererar på lördagar, vilket uppskattas av många. Framförallt om olyckan är framme och det kanske är frysen som gått sönder.

Men det är inte enbart leveranser hem till dörr som görs hemma hos kunderna utan även reparationer eller förbättringar. 

– Det kan vara någon som köpt en lampa hos oss där de vill ha sladden förlängd. Det ordnar vi såklart. 

Känns det som att det är helt tomt på folk i butiken?

– Nej, självklart inte. Till exempel kommer många hit nu för att titta på våra kök från Ballingslöv. Kök är ju en så stor och viktig del i ens vardag att det är svårt att få den känslan helt och hållet på telefon. Lampor är också en sådan produkt många gärna vill se på plats. Men då ser vi ju till att hålla avstånd, så trångt det blir det aldrig, avslutar Paula.