Ett av alla hemliga projekt på Leannova i Trollhättan. Ingenjörsbolaget har mer än 40 kunder idag, berättar Christer Frykman och Martin Öman.
Ett av alla hemliga projekt på Leannova i Trollhättan. Ingenjörsbolaget har mer än 40 kunder idag, berättar Christer Frykman och Martin Öman.

Leannova satsar vidare mot Kina

De utmanade sig själva: 100 anställda ska ha nya uppdrag inom sex månader. Och det gick. Nu berättar Leannova om hur man löst Nevs-krisen – en lösning som bland annat stavas satsning i Göteborg.

ANNONS
|

Det har, som de själva uttrycker det, varit ett otroligt händelserikt år för Leannova Engineering, Saab-avknoppningen, som nu har snart tre år på nacken. Bland annat har man öppnat ännu ett dotterbolag, och finns nu både i Shanghai och engelska Coventry.

Dessutom har man öppnat ett satellitkontor på Lindholmen i Göteborg.

– Och det beror naturligtvis på efterfrågan på ingenjörer där, säger Martin Öman, operativ chef och en av bolagets grundare.

Volvo carsuppdrag

TTELA träffar honom tillsammans med Christer Frykman, ekonomiansvarig, på huvudkontoret på Stallbacka. Totalt är man idag 200 anställda som i Sverige har uppdrag för bland andra Volvo Cars.

ANNONS

– Och hårt jobb har lönat sig. Vi har kämpat länge och nu fått ett direktavtal med Scania, säger Öman.

Dessutom ser man enorm utvecklingspotential i Kina. I Shanghai, där man i huvudsak jobbat för Qoros, har man hunnit bygga upp en infrastruktur för de anställda och de svenska familjer som bosatt sig där.

– I dagsläget utgör Kina-affärerna närmare 15 procent av omsättningen, och sysselsätter runt 20 personer, säger Frykman.

Det engelska kontoret är placerat på University of Warwick Science Park, som Leannova-kunden Jaguar Land Rover (JLR) har ett nära samarbete med. Premiumtillverkaren har uppemot 5 000 ingenjörer anställda, men det räcker inte till.

– JLR har fullkomligt dammsugit hela Midlands i England på ingenjörer, säger Öman.

Inget nytt samarbete

Därför vill man att Leannova ska göra ännu mer uppdrag åt dem. Samarbetet är inte nytt, utan det var redan för två och ett halvt år som Leannovateamet började göra olika ingenjörsuppdrag åt dem.

– Hur det började? Jo, vi hade lite ingångar sedan tidigare – de hade bland annat varit här och försökt headhunta oss när Saab krisade – så när Leannova hade bildats åkte vi dit och knackade på. De tyckte nog lite synd om oss också, många av dem var ju inblandade i konkursen och turerna kring MG Rover, säger Öman.

ANNONS

– Idag jobbar vi tätt med deras ingenjörsorganisation, och det som är särskilt bra med dem är att de efterfrågar paketuppdrag som sträcker sig två–tre år framåt.

Det är mycket som går bra för Leannova med andra ord, men planen att växa ännu mer, till 300 på tre år, har man fått överge tidigare i våras när storkunden Nevs satte stopp.

– Det var full fart ända in i kaklet, säger Öman.

– Japp, det kan man säga, nickar Frykman.

Mycket nöjda

Hälften, alltså 100 av Leannovaanställda, fick från en dag till en annan lämna Nevs. Och plötsligt behövde 100 konsulter svänga över till annat jobb.

– Vi utmanade oss själva ordentligt genom att lägga en finansiell plan som krävde omställning till nya uppdrag på sex månader, och vi löste det, säger Frykman.

– Det är vi givetvis mycket nöjda över.

Framtiden då?

– Vi kommer fortsätta att växa i Sverige, och i Mälardalen med Scania är tanken. Även i England och Kina där vi jobbar hårt för fler paketåtaganden som utförs i Trollhättan, säger Öman.

ANNONS

Samarbetet mellan konsultbolagen i Trollhättan har förstärkts under året, menar Frykman.

– Tidigare har det varit en period där de nya bolagen försökte hitta sina roller, och nu har alla gjort det skulle jag säga, säger Frykman, och nämner till exempel ”grannen” Combitech som man under hösten offererat större uppdrag med.

Hoppas på Nevs

Men Nevs har man inte gett upp hoppet om. ”Phoenix-plattformen finns redo om någon vill ha den” skrev TTELA i maj 2012 och att många av hjärnorna bakom den så omskrivna plattformen är ingenjörerna på Leannova.

– Vi hoppas verkligen att Nevs ska kunna genomföra det positiva man kommunicerar och starta upp produktutveckling under nästa igen, säger Öman.

Det är nu snart tre år sedan som Öman tillsammans med bolagets vd Tomas Camén och ytterligare några kollegor började starta upp Leannova, som officiellt föddes 1 februari.

Var det detta ni såg framför er?

– Vi är nog där nu, för vi startade ju upp med Combitech och tillsammans har vi nu 350-400 anställda, som vi sa att vi skulle vid den första gemensamma presskonferensen i februari 2012.

ANNONS

– Fast vi trodde nog inte att vi skulle ha tre bolag; i Sverige, England och Kina.

– Där har du ju nästa års slogan, säger Frykman och syftar på hur Öman presenterat Leannova för huvudägaren Fouriertransform i början av året: ”Tvåhundra anställda på två år”.

– ”Tre bolag på tre år”, säger Frykman och skrattar.

– Fast det kanske hinner bli fyra ...

ANNONS