Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Tesla Model 3 efter en förskjuten frontalkrock. Kraschen sker i 64 km/h och 40 procent av fronten träffar en deformerbar barriär, som representerar ett mötande fordon.  Bild: Euro NCAP
Tesla Model 3 efter en förskjuten frontalkrock. Kraschen sker i 64 km/h och 40 procent av fronten träffar en deformerbar barriär, som representerar ett mötande fordon. Bild: Euro NCAP

De säkraste av de säkraste bilarna utsedda av Euro NCAP

Tesla Model X, BMW 3 och Renault Clio. Det är några av de bilar som blev bäst i sina respektive kategorier när Euro NCAP sammanställt alla sina säkerhetstester från 2019. Men bäst av alla var en av Mercedes-Benz modeller.

Varje år testar organisationen Euro NCAP ett stort antal nya bilar ur ett säkerhetsperspektiv. Man bedömer fyra olika områden: skydd av vuxna, skydd av barn, fotgängarskydd och förarstödsystem. Bilarna klassificeras sedan med ett stjärnsystem. Tanken är att hjälpa konsumenter att välja en så säker bil som möjligt.

Nu har Euro NCAP sammanställt alla förra årets tester och de bästa av de bästa i sex olika kategorier.

Bäst av alla bilar, oavsett kategori, blev Mercedes-Benz CLA, som förstås även toppade i sin kategori, Liten familj.

Mercedes-Benz efter en förskjuten frontalkrock. Bilen fick bäst poäng av alla förra året. Bild: Euro NCAP
Mercedes-Benz efter en förskjuten frontalkrock. Bilen fick bäst poäng av alla förra året. Bild: Euro NCAP

Euro NCAP tycker att Mercedes-Benz har haft ett anmärkningsvärt år, där företaget har lanserat ytterligare fem bilmodeller som har fått fem stjärnor. Alla har, enligt organisationen, enastående krockskydd och förarstödsystem.

Tesla dominerar

Tesla Model 3 och BMW:s 3-serie delade topplatsen i kategorin Stor familj på samma antal poäng. BMW hade bättre betyg när det gäller fotgängarskydd och Teslan var bättre när det gällde förarstödsystem.

Även i kategorin Stor SUV knep Tesla förstaplatsen, den här gången med sin Model X.

Tesla Model X efter en full frontalkrock. Krocken äger rum i 50 km/h och hela fronten träffar en fast barriär. Bild: Euro NCAP
Tesla Model X efter en full frontalkrock. Krocken äger rum i 50 km/h och hela fronten träffar en fast barriär. Bild: Euro NCAP

Sedan 2018 delar Euro NCAP ut en utmärkelse för bästa säkerhetsnivå bland testade el- och hybridbilar. Alla storlekar bedöms tillsammans på grund av det låga antalet. Även här var det Tesla model 3 som slutade i topp, följd av Tesla Model X.

Bästsäljare i topp

Subaru Forester blev bästa bil i kategorin Liten SUV/MVP, före Mazda CX-30 och VW T-Cross. Subarun hade utmärkta resultat på samtliga bedömningskriterier.

I kategorin för de allra minsta bilarna, Supermini, blev det delad förstaplats mellan Audi A1 och Renault Clio, som har varit två av de mest populära småbilarna under många år. Båda kom med en ny generation under förra året och båda gjorde lika bra i från sig i testerna.

Ett särskilt omnämnande fick även BMW Z4, som är den enda testade sportbilen. Enligt Euro NCAP har bilen satt en ny säkerhetsnivå för sportbilar.

Se hela resultatlistan och all testinformation på Euro NCAPs hemsida.