Sandra Eriksson, digital strateg på Hallands Nyheter.
Sandra Eriksson, digital strateg på Hallands Nyheter.

Mediehuset Hallands Nyheter: "En dröm för företag som vill synas"

I en värld där det blir allt viktigare för företag och organisationer att nå igenom bruset tar Hallands Nyheter stora kliv för att stärka sin position som mediehus. "Vi är redan starka lokalt men nu breddar vi oss ytterligare för att anpassa oss efter kundens behov i deras marknadsföring", säger Sandra Eriksson, digital strateg på Hallands Nyheter.

ANNONS
|

Utvecklingen går fort framåt och för många av Hallands Nyheters annonsörer räcker det inte att marknadsföras i en kanal, många behöver hjälp med flera delar av sin marknadsföring. Därför vill Sandra Eriksson och hennes kollegor nu hjälpa till att sätta ihop helhetslösningar, anpassade efter varje kund.

Läs mer och ta kontakt med Mediehuset Hallands Nyheter här

– Varje kunds utmaning är unik och därför har vi utvecklat våra interna produkter och lagt till andra delar inom marknadsföring utanför de traditionella delar som vi oftast förknippas med, berättar Sandra Eriksson och fortsätter:

– I stället för att säga "köp en annons" så börjar vi med att fråga "vad behöver ni hjälp med?, vad är er utmaning?, hur jobbar ni med marknadsföring i dag?". Sedan kommer vi fram till ett gemensamt mål baserat på kundens utmaningar.

ANNONS

Över 90 procent räckvidd

Satsningen innebär bland annat att Hallands Nyheter nyanställt personer med bred kompetens inom digital marknadsföring, exempelvis inom e-handel.

– Vi har också utvecklat vår räckvidd på lokal marknad. Till hösten kommer vi kunna erbjuda över 90 procent räckvidd tack vare nya, spännande samarbeten.

Vad är det då Mediehuset Hallands Nyheter kan hjälpa till med?

– Vi är mer och mer en helhetsleverantör till våra kunder. Vi kan till exempel hjälpa till att bygga upp nya hemsidor, allt från enklare varianter till komplicerade e-handelslösningar. Redan i dag hjälper vi många företag att bli mer synliga på Google, både genom sökordsannonsering och sökordsoptimering. Vi ser också att allt fler kunder vill testa annonsmärkta artiklar och videos, så kallad native advertising, som publiceras på hn.se och som kan spridas i sociala medier.

Vad är ett vanligt misstag som företag gör när de marknadsför sig?

– Det finns en risk att man utgår från sitt eget beteende online och i tidningen och tänker att här finns även mina kunder. Men det behöver inte alls stämma överens med verkligheten. Vi baserar marknadsföringen på fakta och behöver inte gissa oss fram. Det är en win-win, säger Sandra Eriksson.


     Sandra Eriksson har märkt ett stort intresse från lokala företag om att lära sig mer om digital marknadsföring.
Sandra Eriksson har märkt ett stort intresse från lokala företag om att lära sig mer om digital marknadsföring.

Fullsatta frukostföreläsningar

Mediehuset Hallands Nyheter har märkt att det finns ett intresse av att lära sig mer om digital marknadsföring och i våras drog Sandra Eriksson därför igång frukostföreläsningar med olika teman, riktade mot lokala företagare. Bland annat har det handlat om vikten av en mediestrategi, sociala medier och sökordsoptimering.

ANNONS

– Vi har hunnit med ett par stycken i Varberg och det har varit fullsatt på båda. Det visar hur stort intresset är, både bland små och stora företag. Vi har också haft besök av representanter från Varbergs kommun och kommunala bolag. Höstens frukostföreläsningar är nu inplanerade och alla är välkomna.

Långsiktig satsning

Sandra Eriksson betonar att vi än så länge bara ser början på en långsiktig satsning.

– Marknaden förändras konstant så det gäller att inte stanna upp. Vi har kommit en bra bit på vägen och fortsätter hela tiden att utveckla oss. Först måste vi nå ut med att vi finns och vad vi kan hjälpa till med. Nu närmast är vi på gång med att lansera en ny sajt så att kunderna lättare ska kunna se vad vi erbjuder. Under hösten kommer vi också att presentera en mycket intressant lokal räckviddsaffär som vi kommer att vara ensamma om att erbjuda. Det ser jag fram emot.

ANNONS