Efter naziststulna tavlan – fler verk utreds

Moderna museet återlämnade nyligen en målning som stals av nazisterna från en judisk konstsamlare. Nu står det klart att ursprunget hos fler konstverk i museets samling granskas.

ANNONS
|

Museet undersöker bakgrunden till två av sina verk. Det gäller Paul Klees "Stufen" från 1929 och Nils Dardels "Konsthandlare Alfred Flechtheim" från 1913, skriver Svenska Dagbladet.

Orsaken är att de tillsammans med den fastställt stulna "Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac" av Oskar Kokoschka, som museet nyligen lämnade ifrån sig efter en långdragen konflikt, har kopplingar till den tysk-judiske konsthandlaren Alfred Flechtheim. Denne plundrades av nazisterna på flera verk på 1930-talet.

De två målningarna som finns kvar i samlingen kom till museet genom en donation från konstsamlaren Rolf de Maré, som var vän till Flechtheim.

Rolf de Marés dag- och kassaböcker pekar på att Flechtheim sålde Dardels porträtt av honom till Rolf de Maré i Paris 1933 efter att han flytt från Nazityskland – och inte 1913, som man tidigare trott. Enligt Flechtheims arvtagare var han då pank och desperat.

ANNONS

"Fall av plundring"

Samtidigt uppger SvD att familjen undersöker ytterligare en målning ur de Marés donation, som Moderna museet själva inte granskat. Det gäller Georges Braques "Nature morte au violon" från 1911. Även den sägs ha tillhört Flechtheims privata samling och ska ha ställts ut i Schweiz 1933.

- Det finns mycket som antyder att den köptes senare av Rolf de Maré. I så fall skulle det klassas som ett fall av plundring, då Flechtheim förlorade målningen till följd av förföljelsen mot honom, säger Markus H Stötzel, som representerar arvtagarna till SvD.

"Uttalad antinazist"

I ett mejl till TT skriver Moderna museets chef Daniel Birnbaum:

"Han (Rolf de Maré) var uttalad antinazist och en av Flechtheims vänner. Att se honom som en 'plundrare' talar emot allt som vi vet om honom. Att påstå att dessa verk skulle vara stulna är inte rimligt. Men köptes de på ett moraliskt tvivelaktigt sätt? Det är det som vi måste få klarhet i och vi kommer att fortsätta vrida och vända på argumenten."

När det gäller Klees "Stufen" är både Moderna museet och Markus H Stötzel relativt säkra på att verket kommit till museet på rättmätig väg, skriver SvD.

ANNONS
TT
ANNONS