Siktar på tyska marknaden

Stidner vars produkt har som mål att förenkla e-handel för både säljare och kunder har fått flera miljoner i riskkapital. Nu väntar nyanställningar och målet är den tyska marknaden. – Det är nu arbetet börjar på riktigt, säger Stidners 29-årige grundare.

ANNONS
|

Stidner, ett startup bolag som sitter på Innovatums inkubator har kommit på en fraktlösning för mindre e-handels företag. En lösning som gjort att kreditjätten Svea ekonomi nu gått in med sex miljoner i riskkapital och köpt 30 procent av bolaget.

Lösningen går ut på att på ett smidigt sätt koppla samman alla fraktlösningar som finns till en enkel tjänst. En tjänst som sedan monteras på e-handel företagets hemsida.

– Vårt största argument är just frakten. Att man som e-handlare kan starta från dag ett och skicka internationellt och få del av alla de olika fraktavtalen som finns. Man kan skicka med DHL, Bring, Postnord, Schenker eller vad man vill. Och då få ett fraktavtal som de mindre e-handlarna inte kunde få tillgång till tidigare, berättar Dennis Svensson, grundare till Stidner exalterat.

ANNONS

Den e-handlare som använder Stidners lösning hanterar beställningarna i en app i mobilen. När dessa sen godkänts skrivs en klisterlapp ut som det bara är att sätta på lådan som ska skickas i väg. Sen räcker det att ställa lådan utanför dörren och vänta på att fraktbolaget ska komma. Stidners fraktlösning fungerar också oberoende vilken betallösning kunden väljer.

– Man har sett att fler kunder väljer att gå vidare till kassan om de får fler möjligheter när det kommer till frakten. Du kan få din vara snabbare om du väljer express till företaget i stället för att få varan hem. Många gånger kommer expressfrakten på förmiddan, får du det dit du vill behöver du inte vänta tills du är hemma, fortsätter Dennis Svensson.

Idén till fraktlösningen fick Dennis Svensson när han som konsult satt i ett nedgånget hus i Strömslund och jobbade med att montera in betalningstjänsten Klarna till e-handels kunder.

– Vi satt och monterade in fraktlösningar i 300 e-handelsbutiker. När vi satt där och monterade Klarna-checkout applikationerna fick man en väldigt bra problembild kring vad kunden behövde, berättar Dennis Svensson.

I dagsläget använder ett 50 tal e-handlare tjänsten. Injektionen av riskkapital från Svea ekonomi möjliggör nu att Stidner kan satsa på marknadsföring. Tidigare har man förlitat sig på spridning från kund till kund e-handlare emellan. Pengarna möjliggör också tre nyanställningar av utvecklare i Trollhättan.

ANNONS

Arbetet med att utveckla tjänsten går vidare och planen är att slå sig in på den gigantiska marknaden i Tyskland.

– Vår målmarknad är Tyskland och vi har sett att de har samma problem där som vi har i Sverige. Många företag väljer att först satsa på de nordiska länderna, även om de är grannländer finns det ändå kulturella skillnader. I Tyskland stöter man på samma skillnader, men där är marknaden enorm, säger Dennis Svensson.

Bolagets namn väckte frågor hos reportern som skrivit texten och säkert även hos en del av er läsare. Namnet Stidner har faktiskt en koppling till en känd möbeljätte.

– Vi ville ha ett namn som kändes tyskt. Då tog vi Ikea-katalogen och gick igenom alla produkter de har haft. Vi googlade namnen på produkterna så att de hade så få träffar på Google som möjligt. Vi hittade en gammal lampa som hette Stidner. Den enda träffen som fanns på Google var en bild på den här gamla Ikea-lampan. Sen kollade så att Stidner inte betydde något lustigt på tyska, säger Dennis Svensson med ett skratt.

ANNONS