Utmanande dagar på första popkollot

I veckan anordnas lägret Popkollo för första gången i Trollhättan. Ett läger där tjejer och transpersoner får ägna dagarna åt att spela musik.

ANNONS
|

Det är hög ljudnivå i replokalen på N3 när de sju deltagarna som är med på det här årets popkollo tar i. Med två basister, två trummisar, två sångare och en keyboardist spelar bandet en ösig version av Icona Pops "I Love It". Trots att kollot bara är inne på sin tredje dag och deltagarna inte spelat med varandra tidigare låter det riktigt bra. Efter några genomkörningar av låten bryter de två ledarna Josefine Persson och Julia Sunnerberg för fika. 18-åriga Jaqueline Jallow står kvar med basen i händerna och kör igenom ackorden några gånger till. Det är hennes första gång på Popkollo och hon tycker att de första dagarna varit utmanande men roliga. – Det har varit upp och ner. Oftast väldigt kul men vi är ju olika personer som ska samarbeta så ibland blir det lite konflikter. Men jag tror att det bara gör att det blir bättre i slutändan, säger hon.

ANNONS

Under veckan har de förutom att spela tillsammans också skrivit texter och haft workshops. En av de första sakerna de gjorde var att pröva olika instrument och då fastnade Jaqueline för basen. – Det är enkelt men ändå inte enkelt att spela bas, en utmaning. Det känns som den är hjärtat i musiken. Jag ska definitivt köpa mig en bas, säger hon.

En trappa ner är fikat i full gång. Kring ett bord har de sju deltagarna samlats och skickar bröd, ost och hummus mellan sig. Vid kanten av bordet sitter Alina Feiner som har åkt ända från Göteborg för att vara med på kollot. För henne var instrumentvalet enkelt. – Jag har spelat trummor i tre år så jag kände att det var lika bra att jag använder trummorna nu också, säger hon. Hemma i Göteborg har hon en musikduo tillsammans med en kompis men framöver hoppas hon hitta ett band att spela med. – Hittar jag ett så kör jag, säger Alina.

När Popkollo startades 2003 var det just för att få tjejer att fortsätta med sin musik och våga ta plats i en mansdominerad musikbransch. Initiativtagare till kollot var artisten Marit Bergman som tröttnat på att allt för ofta vara den enda kvinnan i musiksammanhang. Efter att ha kontaktat föreningen Rockparty som arrangerade Hultsfredsfestivalen anordnades det första kollot i Hultsfred sommaren 2003. I dag finns det popkollon över hela landet.

ANNONS

Förutom att ge utrymme åt musiken är kollona också normkritiska. I Trollhättan har deltagarna haft en workshop där de diskuterat frågor om stereotyper, genus och kön. – Vi fick lära oss att killar tjänar mer än tjejer, och att kvinnor i offentligheten visar mer hud än vad män behöver göra, berättar Diana Issa. På frågan om varför det är viktigt att få upp ögonen för sådana saker ger de ett säkert svar. – Det finns runt oss hela tiden, så då är det bra att vara medveten om det, säger Alina och Jaqueline fyller i. – Det är bra att veta om vi vill förändra det.

När fikat är uppätet är det gästföreläsning som står på schemat. Gitarristen Susanna Risberg som bland annat spelar med Marit Bergman berättar om sitt musicerande och hur hon improviserar fram musik. Det är full fokus i rummet när Susanne plockar upp gitarren och spelar med i en Marit Bergman-låt.

För Julia Sandberg som är ledare på kollot är det självklart varför det är viktigt att det finns ett sådant här läger. – Det är fantastiskt att kunna främja kvinnor och unga i musikbranschen. Det är viktigt att kvinnor också tillåts ta plats, säger hon.

ANNONS
ANNONS