Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

Hjärnornas kamp i Trollywood

En ärrad försvarsadvokat med en hormonrubbning som gör honom beroende av hudkontakt. Michael Nyqvists karaktär Bernard i kommande filmen ”Du försvinner” är en drömroll avslöjar skådespelaren som just nu spelar in i Trollhättan.

Det här är en artikel från hösten 2015. 

I en uppbyggd rättsal i Film Västs lokaler i Trollhättan försöker advokaten Bernard få den bedrägerianklagade rektorn Frederik (Nikolaj Lie Kaas) frikänd.

Med hjälp av Frederiks hustru Mia (Trine Dyrholm) ska Bernard bevisa att skolledarens nyupptäckta hjärntumör förändrat hans personlighet. Få rätten att tro att sjukdomen bidragit till att klienten förskingrat mångmiljonbelopp som han sedan har spekulerat bort på börsen. Att tumören i hjärnans orbitofrontala område satt mannens empati och hämningar ur spel, söndrat den utåt sett lyckliga familjen.

– På vår senaste bröllopsdag fick jag en ost i present, berättar Mia som svar på advokatens fråga om hur hennes äkta hälft regredierat. Men hon döljer att Frederiks tidigare otrohet och arbetsnarkomani var en värre upplevelse för henne än en illaluktande gåva.

Filmen ”Du försvinner” bygger på danske författaren Christian Jungersens bestseller med samma namn. En roman som av många har beskrivits som en psykologisk thriller. Michael Nyqvist, den ende svensken i skådespelarensemblen, pluggade danska halva sommaren efter att ha fått filmmanuset från regissören Peter Schønau Fog.

– Jag tyckte jag fick till det, att det lät sexigt. Men när inspelningen började i Danmark tittade alla på mig som om jag hade gomspalt, antingen var väldigt djup eller helt dum i huvudet. Ingen begrep vad jag sa.

För att slippa bli betraktad som en dansk med talfel pratar han nu svenska i filmen, med undantag för enstaka ord.

– Min karaktär är ju gift med en danska som även hon är hjärnskadad efter en bilolycka som paret varit inblandade i. Själv klarade han sig undan med ett ärr i pannan och en hormonrubbning, som gör att han älskar hudkontakt. Så det är en trevlig roll att spela ... Jag får ihop det med klientens fru, vilket givetvis är helt moraliskt förkastligt.

Michael Nyqvist har aldrig tidigare spelat advokat under sin karriär. Men yrkesrollen är ändå bekant. Hans svenske pappa var försvarare och närde länge en önskan att sonen skulle ta över hans byrå. Med hopp om att väcka den unge Michaels intresse för jobbet tog fadern – under flera års tid – med honom på rättegångar i städer som familjen semestrade i.

– Jag är glad att han inte var obducent, flinar skådespelaren som då hellre tittade på Perry Mason på tv.

– Men jag har alltid varit nyfiken på juridik och har amatörläst lite, så Bernard är något av en drömroll, betonar Nyqvist och tillägger att han tagit fasta på pappans råd att aldrig säga eller göra för mycket under en förhandling för att undvika att stjälpa i stället för att hjälpa.

Filmen berättar historien om hjärnans kraft och viljans förtvivlan. Ställer spörsmål som ”vilka är vi?” och ”är alla handlingar en följd av hjärnans spontana infall?”. Om varför vi kan tendera att sätta ihop sammanhang efter fördomar.

– Det är frågeställningar som aldrig tar slut, konstaterar Michael Nyqvist.

Precis som de andra huvudrollsinnehavarna, Trine Dyrholm och Nikolaj Lie Kaas, imponeras han av att regissören drivs av ”ett intresse för hur folk har det”. Och inte räds det komplexa i tillvaron, med eller utan forskning till stöd. Kontrasten mot att spela skurk i storfilm är tydlig;

– Här gör vi livet.

Läs mer: