Mediebranschens utmaningar var i fokus på kulturministerns pressträff på fredagseftermiddagen.
Hon inledde med att tala om den paradox branschen just nu hamnat i.
– Medan resten av näringslivet kämpar med minskad efterfrågan, är efterfrågan på nyheter större än någonsin i hela landet. Det är en paradox att när efterfrågan är som störst, minskar intäkterna, sa Amanda Lind.
Hon meddelade därför att regeringen permanent utökar mediestödet med 200 miljoner årligen, med start redan i år. Detta till de 600 miljoner kronor som redan betalats ut.
Regeringen vill också tidigarelägga utbetalningarna av press- och mediestödet och öppna upp för att fler aktörer ska kunna ta del av stödet, bland annat gratistidningarna.
Tillfälligt driftstöd
Till det lanserar regeringen ett tillfälligt driftstöd om 150 miljoner kronor, fördelat på 50 miljoner kronor under tre månader.
– Vi hoppas att detta kommer vara en lättnad för mediesektorn, sa hon på pressträffen.
Allmänhetens intresse för medierapporteringen har den senaste tiden varit rekordhögt, och flera vittnar också om en ökning av prenumeranter. Samtidigt har coronaviruset slagit hårt mot annonsaffären, som fortfarande är en viktig intäktskälla för mediebranschen. Enligt en enkät som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, gjort bland sina medlemmar riskerar flera svenska mediehus att förlora uppåt 50 procent av sina annonsintäkter under april. Flera tidningskoncerner har också permitterat journalister.
Amanda Lind medgav på pressträffen att regeringens satsningar inte kommer täcka alla minskade annonsintäkter.
Flera aktörer har efterfrågat ett utökat mediestöd för att tidningarna ska komma ur krisen helskinnade. För 2020 delades 600 miljoner kronor ut till 72 nyhetstidningar.
Journalistförbundet har varit kritiskt till att regeringen inte velat lämna besked tidigare. Den danska regeringen lanserade tidigare i veckan ett stödpaket motsvarande 265 miljoner kronor till landets medier.