Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Inget knôkfullt Ullevi denna konsertsommar.  Bild: Bengt Kjellin
Inget knôkfullt Ullevi denna konsertsommar. Bild: Bengt Kjellin

ARN: Vägledande beslut i samband med coronapandemin

Kan du inte gå på en konsert som ställs in eller flyttas på grund av coronaviruset ska du ha rätt till att få tillbaka din biljettkostnad. Det har nu Allmänna reklamationsnämnden bestämt i ett så kallat vägledande beslut.

Den konsument som köpt biljett till ett evenemang som ställts in på grund av rådande riktlinjer om att det inte får samlas mer än 50 personer under coronapandemin ska inte behöva betala. Det skriver Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i två vägledande beslut som rör inställda evenemang.

Det ena handlar om en cykeltävling och det andra om en konsert. Det var Thank you for the music som skulle ha ägt rum den 25 april i Örebro.

– Utgångspunkten i nämndens beslut är att avtalet ska hållas och får konsumenten inte den prestationen ska man inte betala för det, säger Marcus Isgren, chef och ordförande i Allmänna reklamationsnämnden.

Begränsa deltagarantal inte företagets beslut

Företaget hade i sitt svar till ARN sagt att det handlade om force majeure och ansåg att det inte skulle behöva betala tillbaka för konsertbiljetterna, eftersom det inte var företaget som fattat beslut om att begränsa antalet deltagare vid ett arrangemang.

– Force majeure kan ett företag inte åberopa för att slippa betala tillbaka till konsumenterna, betonar Marcus Isgren.

Force majeure har nu alltså prövats för första gången i relation till coronapandemin.

En grundläggande princip i svensk rätt är att avtal ska hållas och hela beloppet ska återbetalas för en inställd konsert om det inte finns någon undantagsklausul i villkoren och som säger att extraordinära omständigheter kan innebära att bara delar av kostnaden kommer att återbetalas.

">
Marcus Isgren, ordförande i och chef för Allmänna reklamationsnämnden.
Marcus Isgren, ordförande i och chef för Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Gabriel Liljevall

Här, i det vägledande beslutet, hade företaget erbjudit ett ersättningsarrangemang precis som arrangören av Iron Maiden-konserten på Ullevi i sommar. Den konserten har flyttats till 3 juli 2021 och redan köpta biljetter gäller för det nya datumet har arrangören meddelat.

Men ett ersättningsdatum är inget som konsumenten måste godta, enligt det nya vägledande beslutet i Allmänna reklamationsnämnden. Ett vägledande beslut är hur ARN ser på vissa typer av tvister eller rättsfrågor, vilket får betydelse för hur nämnden kommer att pröva fall framöver och liknande fall kommer alltså att bedömas likadant.

–Tidpunkten för en konsert är viktig för konsumenten. Det är inget som en arrangör kan fatta ensidigt beslut om, utan konsumenten måste vara med på det, säger Marcus Isgren.

Undantagsklausuler ska granskas

När det kommer fler anmälningar om andra konserter och evenemang som ställts in och där datum flyttats fram kommer nämnden att först titta på om det finns en undantagsklausul innan den fattar beslut.

– Det måste först prövas om en sådan undantagsklausul är skälig eller inte, för att se om företaget behöver eller inte behöver betala tillbaka hela biljettkostnaden, förklarar Marcus Isgren.

Därefter kommer frågan om eventuellt ersättningsarrangemang att prövas. Detsamma gäller anmälningsavgifter till sportarrangemang.

– Om konsumenten godtar det blir det ingen tvist och de konsumenter som inte kan komma på det senare datumet har då rätt att få tillbaka sina pengar om det saknas undantagsklausul, eller om den inte är skälig, säger Marcus Isgren.

ARN:s beslut är rekommendationer. I de allra flesta fall brukar företagen följa besluten.