Galenskaparnas Claes Eriksson debuterar på Göteborgsoperan

Efter Håkan Hellström gör ännu en folkkär underhållare debut på operan när Galenskaparnas Claes Eriksson placerar Donizettis ”Viva la mamma” i dagens Göteborg.
– Jag ska försöka undvika att det blir buskis, lovar han.

ANNONS
|

Claes Eriksson tar steget ut från den välbekanta hemmascenen på Lorensbergsteatern för att begå premiär på Göteborgsoperan. Veteranen från klassiska humorgänget Galenskaparna har satt manuset för operan ”Viva la mamma” i skrivmaskin och gjort sin egen version som han dessutom regisserar.

Men det var inte utan visst motstånd. När han först fick frågan handlade det om en strömmad föreställning, men då det därmed också skulle innebära en tv-produktion drog Claes Eriksson öronen åt sig.

Claes Eriksson var inte övertygad

Göteborgsoperan återkom med förslaget att premiären kunde vänta till dess restriktionerna lyfts och försåg dessutom Eriksson med underlag för att kunna studera Donizettis opera närmare. Han läste, lyssnade och tittade på tidigare uppsättningar på Youtube.

ANNONS

Fortfarande var han allt annat än övertygad, det låter närmast som att Claes Eriksson stod på hälarna in i projektet.

– Jag tittade på uppsättningar från Buenos Aires och Los Angeles och från Stockholm 1999. Men det var inget vidare, det är något med opera och humor som inte gifter sig riktigt, menar Claes Eriksson.

Trots det började han skriva på en version där handlingen placerades i nutid och i en stad som kan antas vara Göteborg, även om det enligt Eriksson inte är lika tydligt som i den premiäraktuella Hellström-musikalen ”Kärlek skonar ingen”.

”Viva la mamma”, är en slags metaberättelse om en uppsättning som ska skildra en kärleksaffär i det romerska rikets toppskikt, men som ballar ur på grund av hybris och divalater.

– I och med att handlingen ligger på en meta-nivå måste man anpassa den till nutid för att det ska funka. I Stockholms-uppsättningen lyckades man inte med det och dessutom sjöngs alla arior på italienska vilket blev förvirrande för publiken, menar Claes Eriksson.

Fakta: ”Viva la mamma”

Operasatir skriven av Gaetano Donizetti 1827

Från början en enaktare med titeln ”Le convenienze ed inconvenienze teatrali” (1827), ungefär "Passande och opassande på teatern”.

Föll i glömska under ett sekel men har sedan återkomsten på 1960-talet och varit populär på internationella scener under titeln ”Viva la mamma”.

Det som till sist fick honom att bestämma sig för att faktiskt göra uppsättningen, och våga tro på att den kan bli lyckad, var när Claes Eriksson träffade de påtänkta sångarna och testade sitt skrivna material tillsammans med dem.

ANNONS

I rollerna syns bland andra Kerstin Avemo, Mattias Ermedahl, Mia Karlsson och Åke Zetterström. Även Göteborgsoperans damkör och orkester medverkar.

– Jag har känt mig väldigt välkommen, stämningen har varit trevlig. Detta är ju ny mark för mig, jag har varit väldigt trogen mina kamrater på Lorensbergsteatern i alla år, konstaterar Claes Eriksson.

LÄS MER:Vägen till Håkanmusikalen – kampen mot ett spektakel

Tajmingen och texten avgörande

Med grundjobbet på plats går nu Claes Eriksson från skrivandet till regiarbetet. Mycket fokus kommer att ligger på text och tajming.

– Helst av allt skulle jag vilja ta bort de där textskyltarna i taket, de riskerar att störa tajmingen på scen, säger Claes Eriksson som till sist ombeds redogöra för sin relation till opera som konstform.

– Opera är fantastisk när den fungerar. Men humor är också en egen konstform vilket inte alltid respekteras när någon tror att man kan göra humor på scen bara genom att plocka in lite roliga repliker.

– Det är viktigt att följa de regler som gäller för humor även i en opera. Annars blir det bara buskis, och det hotet ska jag verkligen försöka tämja och undvika.

Premiären för ”Viva la mamma” är satt till den 7 maj 2022. Åtta föreställningar är planerade.

– Bara en sådan sak. Jag är van att sikta på hundra, annars går vi inte runt, noterar Claes Eriksson.

ANNONS

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS