Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/3

Här är Västsveriges största influencers

Branschen för influencers har vuxit explosionsartat – och med följarna kommer makt och inflytande. I toppskiktet finns en Smögenkille tillsammans med bland andra Filip Dikmen och Nathalie ”Nattid” Danielsson.

Branschen för influencers har på senare år vuxit explosionsartat. I ännu raskare takt ökar antalet följare och med det makten som influencers får till sitt förfogande. Men vilka har egentligen störst makt i Västsverige?

För att svara på den frågan behöver vi först klargöra två saker. Vem som mäter makten, och hur man avgör vad en influencer är. Den första punkten är ganska enkel. Det är inte så många som systematiskt mäter influencers inflytande i dagsläget.

Föreningen Medieakademin tittar på hur stor makt olika svenska influencers har i sociala medier, både på riksnivå och regionalt för Göteborgstrakten. Enligt Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin är det räckvidd och engagemang som är viktigast.

– Räckvidd är i meningen hur många man når ut till, i visningar eller hur många som följer ett konto till exempel. Men det kan bli teoretiskt. Därför är engagemang viktigt, hur man interagerar, kommenterar och visar att man gillar någonting.

Facebook och Instagram störst

Engagemang, räckvidd och de övriga parametrarna viktas sedan samman från de fyra största plattformarna som används i Sverige: Facebook, Instagram, Youtube och Twitter. Sedan utses de konton som sammanlagt har mest inflytande.

Men på Medieakademins lista över digitala makthavare syns även konton som inte drivs av personer. Det kan vara olika företag eller föreningar som Frölunda FC, eller stora artister som Håkan Hellström. Så vilka får då vara med på listan?

Influencer eller inte?

Den frågan handlar om vem som egentligen är en influencer. Detta epitet har visat sig klurigt att definiera, men så här skriver Internetstiftelsen:

”En influencer kallas en opinionsbildare eller annan person som uttalar sig i sociala medier och påverkar attityder och handlingar hos sina följare. Influencers är ofta bloggare, Youtube-personligheter och poddare som får betalt för att lyfta fram vissa produkter eller varumärken på ett personligt sätt.”

Joanna Svärd, ordförande i branschorganisationen Influencers of Sweden definierar influencers så här:

"Det är en person med bred kompetens som skapar en följarskara genom personligt tilltal för att nå ut med sitt budskap genom sociala medier. En influencer påverkar sina följare i attityd, opinion, politiska åsikter och därigenom skapas handlingskraft/köpkraft. Hen kan driva eget företag, vara anställd eller privatperson. Det är ett komplext yrke eftersom verksamma behöver förhålla sig till lagar som omfattar både privatpersoner och juridiska personer.”

”Påverkar opinionen”

Yasmine Winberg, journalist som länge bevakat influencers och skrivit nya boken ”Badfluence” med Julia Lundin, resonerar så här:

– En influencer är en person eller en persona som påverkar opinionen, politiskt eller kommersiellt, i sociala medier. Den personen eller personan kan vara obunden till ett företag och den kan också vara anställd på ett företag. Däremot ser vi inte att företaget i sig kan klassas som en influencer, eftersom det varken är en person eller en persona.

Listan som presenteras nedan utgår således från Medieakademins information, men den har modifierats så att endast personer som i huvudsak arbetar med sociala medier är med.

Västsveriges största influerare

Bild: Claudio Bresciani/TT
Bild: Claudio Bresciani/TT

1. Lucas Simonsson

28-åriga Simonsson (längst till vänster i bild) från Nittorp utanför Tranemo har på egen hand knappt 900 000 följare på sin Instagram. Dessutom utgör han tillsammans med Carl Déman och Jonas Fagerström trion JLC (båda namnen hittar du några snäpp ner på listan). Gruppen har blivit en av de största på Youtube där deras kanal har 675 000 prenumeranter. Innehållet som skapas är en blandning av humor och livsstil i form av sketcher, vloggar och olika utmaningar som männen tar sig igenom. Trion står även bakom podden ”Mellan himmel och jord” där de rätt och slätt diskuterar allt mellan himmel och jord. JLC startade sin kanal en decemberdag i Göteborg 2016. Sedan dess har de bland annat vunnit priser som Guldtuben för ”Årets stjärnskott” 2017 och ”Årets humor” 2019 av Heyou Awards, en gala för influencers. I dag är JLC en av landets största aktörer inom sociala medier, de ingår också i Youtube-nätverket Splay One.
Bild: Fredrik Sandberg/TT
Bild: Fredrik Sandberg/TT

2. Filip Dikmen

Filip Dikmen har många strängar på sin lyra. 24-åringen från Landskrona sysslar främst med humor och har sedermera varit programledare för exempelvis programmet ”Mataana” på Viafree. På Youtube har Dikmen sedan 2016 släppt flera klipp som Suleyman, en karaktär som gör olika utmaningar, parodier och driver med fördomar i samhället. På Youtube har han 258 000 prenumeranter och på Instagram har han i nuläget 389 000 följare. Dikmen bor sedan en tid tillbaka i Göteborg och studerar juridik. I år kommer han även att vara julvärd i Spotify tillsammans med Mark Levengood och matbloggaren Zeina Mourtada.
Bild: Björn Larsson Rosvall
Bild: Björn Larsson Rosvall

3. Carl Déman

En annan av medlemmarna i JLC är göteborgaren Carl Déman, 28 år gammal. Han slog igenom med sina imitationer av karaktären Johan Falk och har även startat det populära inslaget ”dansa med Déman” som har en egen hashtag där han fuldansar i många olika miljöer, till exempel framför lutande tornet i Pisa.
Liksom sina kollegor i JLC har han även en egen stor följarskara på sitt Instagramkonto, i nuläget 534 000 personer.
Bild: Jonas Lindstedt
Bild: Jonas Lindstedt

4. Jonas Fagerström

JLC:s tredje medlem är Jonas Fagerström (som syns i mitten av bilden). 29-åringen har tack vare JLC blivit en av, inte bara Västkustens, utan landets största influencers. På sitt eget Instagramkonto har han drygt 500 000 följare. Gemensamt med sina kollegor Déman och Simonsson fokuserar Fagerström på humor och självdistans i sina inlägg.
Bild: Sanna Tedeborg
Bild: Sanna Tedeborg

5. Nathalie ”Nattid” Danielsson

19-åriga Nathalie Danielsson fick sitt genombrott på Tiktok och växte sedan som profil i andra sociala medier som Youtube och Instagram. Hon driver främst en videoblogg om livsstil där hon lyft personliga erfarenheter av mobbning och psykisk ohälsa. Förra året utkom även boken ”Jag, Nattid”. På Youtube har hon 133 000 prenumeranter och hennes Instagramkonto har över 300 000 följare.
Bild: Anton Lundell och Adam Åstrand
Bild: Anton Lundell och Adam Åstrand

6. Matkoma

Kontot ”Matkoma” drivs av vännerna Anton Lundell och Adam Åstrand, båda 32 år gamla från Göteborg. Tillsammans gör de matrelaterade klipp på Youtube där deras kanal har 315 000 prenumeranter. I klippen korar de bland annat landets bästa pizzerior eller gör utmaningar som att försöka äta upp allt i kylskåp. Fokus ligger på humor, mat och stora mängder av båda ingredienserna. På Instagram har deras konto 36 000 följare.
Bild: Pressbild Mikael Hallström
Bild: Pressbild Mikael Hallström

7. Cluee News

Cluee News är lite som en nyhetskanal men bara med händelser som rör sociala medier och influencers. Kanalen startades för cirka två år sedan på Youtube och har 221 000 prenumeranter. Instagramkontot med samma namn har drygt 46 000 följare. Bakom Cluee news står Mikael Hallström från Nödinge. Fokus ligger på att rapportera skvaller om kändisar och att diskutera olika händelser med glimten i ögat. Redan från start fick Cluee news många visningar och uppskattade kommentarer, även från influencers själva som ofta gästar showen. Hallström beskriver dock inte sig själv riktigt som en influencer, utan mer som en youtuber. Han menar att ordet influencer fått lite av en negativ laddning och att många han pratar med inte vill kallas för epitetet.

8. Joen Benediktusson

20-åriga Joen Benediktusson från Västra Frölunda började redan 2012 med sin kanal på Youtube. Då låg allt fokus på gaming, men nu har det börjat handla lite mer om honom själv också. Han spelar dock fortfarande in flera timmar långa livesändningar där han börjar och avslutar olika spel, som hans följare kan ta del av. Youtubekanalen har i dag 243 000 prenumeranter. På sitt Instagramkonto har Benediktusson 77 000 följare.
Bild: Privat bild
Bild: Privat bild

9. Stamsite

Även Stamsite är en kanal på Youtube med fokus på spelupplevelser. Stamsite startades 2010 och drivs av 28-åriga Marcus Nyman från Kungälv. Kanalen har 346 000 prenumeranter på Youtube och där visas alltså guider och klipp från när Nyman spelar igenom spel och även lite från hans vardag. Hans Instagramkonto har drygt 43 000 följare och handlar till stor del om samma sak.
Bild: Nora Lorek/TT
Bild: Nora Lorek/TT

10. Robin Mos Andersson

28-åriga Andersson, från norra skärgårdsön Björkö gjorde sig ett namn genom Paradise Hotel och har sedan dess blivit en stor profil i sociala medier. På sitt Instagramkonto har han i nuläget 147 000 följare och på den plattformen gör han ofta samarbeten med olika företag. I höstas syntes han bland annat i SVT Edits dokumentär om pappor ”Pappa Mos” där man får följa Andersson och hans partner på väg mot föräldraskapet.
Bild: Maja Suslin/TT
Bild: Maja Suslin/TT

11. Jennifer Reinhold

Hela Reinhold-familjen lever sitt liv delvis på Youtube sedan 2016 då deras kanal med 156 000 prenumeranter skapades. 32-åriga Jennifer Reinhold bor i Kungälv med sin sambo (också i bild) och deras två barn, och det är deras liv som tittaren får följa i olika klipp. Reinhold visar glimtar om allt från vardagsbestyr till husbygge. Hon driver även en blogg och hennes Instgramkonto har 47 000 följare.
Bild: Privat
Bild: Privat

12. Tess Gustafsson

18-åriga Tess Gustafsson från Landvetter är dotter till den tidigare friidrottsstjärnan Erica Johansson. Men Gustafsson har allt fokus på musiken. På sin Youtubekanal med över 66 000 prenumeranter lägger hon upp klipp där hon sjunger, eller gör olika vloggar om sitt liv, ofta tillsammans med lillasystern. Hon har även synts i Idol och på Instagram har hon nära 80 000 följare.
Bild: Jonas Lindstedt
Bild: Jonas Lindstedt

13. Eskil Grahn

25-åriga Grahn har ett Instragramkonto med 22 000 följare där han bland annat visar bilder från sin smyckekollektion. Men det är på Youtube som Grahn rönt störst framgång. Hans kanal ”Matvrak” har över 80 000 prenumeranter och på plattformen lägger han upp olika klipp där han testar olika saker, bland annat gör han sin första tatuering och provar att ha på sig bh och trosor i 48 timmar, för att nämna några exempel.
Bild: Christine Olsson/TT
Bild: Christine Olsson/TT

14. Jiar ”Tarzan” Raza

Jiar Raza, 25 år gammal från Göteborg, växte som profil i sociala medier efter sin medverkan i ”Paradise hotel” för fyra år sedan. I dag har han två Youtubekanaler, den ena med inriktning på livsstil har 175 000 prenumeranter medan den andra som har mer fokus på träning har 52 000 prenumeranter. Även på hans Instagramkonto är träning det centrala. Jiar Reza följs av över 100 000 personer.

15. Sanna Jörnvik

22-åriga Jörnvik har många bollar i luften. Hon bloggar, håller i podden ”Innan vi dör”, driver Youtubekanal med drygt 46 000 prenumeranter och är även verksam på Instagram där hennes konto har närmare 140 000 följare. Jörnviks kanaler fokuserar på att följa henne i livet med fokus på livsstil, inredning, resor och mat.

Så här gjordes urvalet i listan:

Medieakademin släppte Maktbarometern i oktober som listar de största kontona i sociala medier. För att avgränsa listan har vi valt att plocka bort konton som inte drivs av influencers.

Konton som tillhör företag, media eller dylikt har alltså plockats bort för att belysa personer som arbetar aktivt med sociala medier som en del av sitt yrke.

Medieakademin grunades 1997 av Göteborgs-Posten, Göteborgs universitet, Forsman & Bodenfors och NFO Infratest (numera Kantar Sifo). Syftet är att fördjupa mediedebatten. Maktbarometern lyfter vilka som har mest makt i sociala medier utifrån datapunkter som till exempel räckvidd, engagemang och räckvidd bland följares följare.

Beatly är ett marknadsföretag som också sammanställer listor över konton med inflytande i sociala medier. Företaget tittar i sina analyser bara på Instagram då det är den plattform de arbetar mest med. Deras listor brukar även hänvisas till i media, liksom Medieakademins.

Eftersom Beatly inte gör regionalt specifierade listor utan ser till hela landet, har vår lista därför utgått från Medieakademins sammanställning som har fokus på bland annat influencers från Västsverige.

Vill du ta del av hela Maktbarometerns lista och deras metoder för analysen kan du göra det här.