Emelie Bergbohm, producent för Kultur i Almedalen, ser årets program som en samtidsspaning. Pressbild.
Emelie Bergbohm, producent för Kultur i Almedalen, ser årets program som en samtidsspaning. Pressbild.

Almedalen lanserar kampanj för mer kulturpengar

ANNONS
|

"Hot och hat mot scenkonst" eller "Behöver konsten bry sig om klimatet?". Det är två av rubrikerna på de seminarier med kulturtema som arrangeras under Almedalsveckan 30 juni till 4 juli. Sammanlagt deltar 26 olika arrangörer i årets kulturseminarier som handlar om allt från flygskam till hiphopen som demokratiskt verktyg. Emelie Bergbohm, producent för Kultur i Almedalen ser det varierade programmet som ett slags samtidsspaning, förklarar hon i ett pressmeddelande.

Under våren har Kultur i Almdalen också lanserat kampanjen "1% till kulturen" och frågat olika personer om vad det skulle betyda om regering och riksdag höjde den statliga kulturbudgeten från 0,84 procent till 1 procent av den totala budgeten? Svaren finns publicerade på hemsidan och ska bland annat användas under utfrågning av riksdagspolitiker.

ANNONS
TT

ANNONS