- I de flesta operor ska den kvinnliga huvudrollen helst dö innan ridån går ner. Det är uppfriskande att arbeta med en opera där hon bara förklarar för människan hon förälskar sig i hur ett eventuellt gemensamt liv bör se ut. Ett slags lågmäld och enkel jämställdhetspolitisk sjunkbomb till opera, säger Linus Fellbom som regisserar uppsättningen.
Carl Jonas Love Almqvist ses i dag som en tidig feminist, inte minst på grund av "Det går an" från 1839 som var en uppgörelse med kvinnobilden. Huvudpersonen Sara vill inte gifta sig med sin kärlek Albert utan förklarar att hon vill leva i ett jämlikt förhållande utan vigsel och delad egendom. Romanen väckte stor uppmärksamhet och debaclet kring den bidrog till att han fick lämna sin tjänst som rektor vid ett lärosäte i Stockholm.
Rolig berättare
Men det var inte bara kvinnans ställning han propagerade för utan han ville också förändra kyrkan, familjen, fattigas levnadsförhållanden och införa rösträtt för alla.
- På flera sätt var han före sin tid både med sina moderna, radikala tankar och med sin moderna estetik som skiljde sig stort från de samtida romantikerna. Hans texter ansågs ospelbara på scen men i vår tid har de blivit en del av standardrepertoaren, säger Olof Holm, sekreterare i Almqvistsällskapet.
Olof Holm menar att Almqvist, liksom många andra, har hamnat i skuggan av August Strindbergs författarskap. Men att Almqvist till skillnad från Strindberg hade mer än ett fantastiskt språk, hans samhällsidéer var på riktigt.
- Han har tagit ställning i så många samhällsfrågor att han skulle kunna lyftas fram hur många gånger som helst i olika sammanhang. Men man får inte glömma bort att Almqvist är en oerhört rolig författare. Han har en god humor och många gånger vassa formuleringar, säger Olof Holm.
Relevant i dag
Musiken till "Det går an" på Läckö slott är skriven av Daniel Fjellström och librettot av Maria Sundqvist, konstnärlig ledare på Operaverkstan, Malmö opera. I år sätter Operaverkstan även upp Almqvist-verket "Drottningens juvelsmycke" och "Törnrosens teater", en skolföreställning med utgångspunkt i "Törnrosens bok".
- Det är en njutning att jobba med hans språk, hans poesi. Men också hans innehåll, att det präglas av ett patos. Han är poet, pedagog och polemiker i ett. Hans tankar om hur man bygger ett samhälle är i allra högsta grad relevanta när vi står inför de utmaningar vi gör i dag, säger Maria Sundqvist.