Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Caitlin Moran har, som vanligt fullt upp. Just nu skriver hon på en fortsättning på "Konsten att vara kvinna" och i oktober kommer filmversionen av "Konsten att skapa en tjej". "När den har haft premiär ska jag börja skriva på nästa roman, en science fiction- eller liksom rolig fantasybok", säger hon.

Caitlin Moran: Om tio år är jag minister

Journalist, författare, feministikon – och kanske blivande politiker. Caitlin Moran har tröttnat på polariseringen och känslan av att leva i ett land drabbat av konstant politisk härdsmälta.

Det är ett skämt – fast ändå inte.

Den brittiska författaren Caitlin Moran har på allvar börjat fundera över om hon inte borde ge sig in i politiken. Kanske är det hennes medborgerliga plikt att representera de människor i Storbritannien som inte har någon att identifiera sig med och som knappt begriper vad de Oxford- eller Cambridgeutbildade politikerbroilrarna säger, resonerar hon.

- Tänk om vi kunde ha en premiärminister med humor som talar som en normal människa. Jag tror att det skulle göra en enorm skillnad i politiken.

Vill förändra världen

Just nu ger hon intervjuer för sin senaste bok "Konsten att bli känd", del två i romantrilogin om rockjournalisten Johanna Morrigan. Den handlar om Johannas väg mot berömmelse, hur hon som ung tjej blir en viktig röst i en mansdominerad och gubbgrisig bransch. Den avslutande boken i serien ska skildra hur Johanna bestämmer sig för att använda sin nyvunna plattform och ger sig in politiken.

- Bästa sättet att få folk intresserade av politik är genom att berätta historier. Så min plan var hela tiden att berätta om hur en tjej som kom från ingenstans kunde förändra världen.

I den nya boken har Johanna Morrigan just fått jobb som rockjournalist. Det är 90-tal, brittpopen har tagit över och Johanna trånar efter sitt livs kärlek John Kite, men blir i stället uppraggad av en slemmig komiker som mot hennes vilja filmar deras taffliga sexakt. Filmen använder han senare för att förnedra och trycka ned Johanna – en klassisk hämndsexberättelse som mycket väl kunde ha förekommit i metoouppropret.

Metoo speglade skrivandet

- Jag började skriva boken innan metoorörelsen kickade i gång. Men det var spännande att se hur det som hände där verkligen speglade det jag skrev om. Skrivande handlar mycket om tajmning, om att känna av var tystnaden finns och när tiden har kommit för att folk ska vara villiga att bryta den.

Boken beskrivs som en roman, men det är ingen hemlighet att Moran har hämtat en hel del stoff från sitt eget liv till berättelsen. Hon var själv bara 18 år gammal när hon blev reporter på musiktidningen Melody Maker och fick tidigt smaka på sin beskärda del av rockbranschens misogyni.

- Jag hoppas att folk i musikindustrin känner igen sig själva. Jag har varit artig och inte skrivit ut några namn, men de vet vilka de är och förhoppningsvis gör de inte om sakerna de gjorde då.

Andra figurer i boken sprider mer hopp och värme. Caitlin Moran berättar att Johannas kompis och äldre mentor Suzanne Banks är baserad på Courtney Love, som på 90-talet var en viktig person för henne.

"Var som en god fe"

- Hon var som en god fe för mig, en god fe som äter mycket receptbelagda piller och tänker väldigt högt. Jag älskar henne verkligen, hon var den första helt orädda kvinnan jag mött. Själv var jag skiträdd som tonåring, jag censurerade mig medan Courtney alltid sade precis vad hon tyckte och tänkte.

"Konsten att bli känd" är också ett slags hyllning till de kvinnliga fansen, de tonårstjejer som älskar sina idoler högre än något annat – men som ofta hånas och nedvärderas av såväl rockkritiker som banden själva.

- Bara tanken på att det är något pinsamt och skamligt för band att vara älskade av tjejer är hemskt. Det är ett bevis för hur djupt sexismen är rotad i vår kultur, säger hon.

- Men det finns tecken på förändring. Harry Styles från One Direction blev nyligen retad för sina tonårsfans och försvarade dem då på ett briljant och elegant sätt. Det är första gången jag har hört en artist framhålla hur coola, passionerade och kräsna tonårsfans faktiskt är.