Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Penelope Cruz och Javier Bardem spelar mot varandra i Asghar Farhadis "Alla vet". Pressbild.

Filmrecension: Äkta makar i lågmäld thriller

Gamla hemligheter avslöjas i denna dramathriller där äkta paret Penelope Cruz och Javier Bardem spelar mot varandra. Regissören Asghar Farhadi skildrar de dramatiska händelserna på ett lågmält och subtilt sätt.

Oscarspriser brukar ofta resultera i att den vinnande regissören lockas till USA för att göra film där. Ashgar Farhadi har tilldelats två Oscarsstatyetter i kategorin bästa icke engelskspråkiga film, men i stället för att bege sig över Atlanten tog han den kortare färden över Medelhavet för att göra film i Spanien.

Resultatet blev ”Alla vet”, som öppnade filmfestivalen i Cannes förra året och som nu, tio månader senare, når Sverige.

”Alla vet” är en mix av drama och thriller som till stor del handlar om gamla hemligheter som avslöjas, så det gäller att vara försiktig när man berättar handlingen. I korthet: ett bröllop ska firas på en gård ute på landet. Gäster kommer från när och fjärran, bland andra Laura (Penelope Cruz) och Paco (Javier Bardem).

De har en gång varit ett par, nu är det länge sedan de träffades. När Lauras dotter, mitt under bröllopsfestligheterna, plötsligt försvinner utlöser det en rad händelser och gamla hemligheter kommer upp till ytan.

Om än inte lika fängslande som de filmer han har gjort i hemlandet (”En separation”, ”The salesman”), är ”Alla vet” ändå en film som miljöbytet till trots känns som en Ashgar Farhadi-film.

Han berättar sin ofta dramatiska historia lågmält och subtil – visst, det uppstår känslostormar, men de finns inte där som det självändamål de hade kunnat bli i händerna på en mindre begåvad filmskapare. Och han har god hjälp av en skara briljanta spanska skådespelare – inte bara Cruz och Bardem utan även av den lysande Bárbara Lennie.