Komikern och skådespelaren Adde Malmbergs fars "Man får väl ställa upp" är en av flera förställningar på Riksteaterns höstrepertoar. Pressbild.
Komikern och skådespelaren Adde Malmbergs fars "Man får väl ställa upp" är en av flera förställningar på Riksteaterns höstrepertoar. Pressbild.

Glesbygdfars om småfuskande föreningsfolk

Hur tusan kan en liten ort med knappt några invånare alls ha ett rikt och blomstrande föreningsliv? Något är lurt och sanningen måste till varje pris döljas i Adde Malmbergs nyskrivna fars "Man får väl ställa upp" som får premiär på Riksteatern i höst.

ANNONS
|

Fjärran från storstadsregionerna och kanske först och främst Stockholm ligger en liten ort med ett märkvärdigt rikt föreningsliv. Samtliga föreningar håller till i hembygdsföreningens lokaler som också den blomstrar som aldrig förr. Så pass att den har chans att bli Årets hembygdsförening.

- Historien utspelar sig i en påhittad ort i det Glesbygds-Sverige som har glömts bort av såväl politiker som etablissemanget, säger komikern och skådespelaren Adde Malmberg, som har skrivit manus och som även står för regin.

ANNONS

Kruxet är att man på orten småfuskar för att föreningarna ska gå ihop ekonomiskt. Man ställer upp för varandra och således är alla medlemmar i varandras föreningar. Det ser bra ut på pappret men de aktiva medlemmarna i varje förening är egentligen ganska få.

- Dramatiken uppstår när de måste ljuga för en representant från Hembygdsföreningarnas riksförbund eller något liknande som dyker upp och vill förstå hur orten med sina få invånare kan ha ett så blomstrande föreningsliv.

Slitet i periferin

"Man får väl ställa upp" är en del av Riksteaterns höstrepertoar och har urpremiär i Skellefteå den 25 november. Riksteatern är som bekant en rörelse av lokala riks- och länsteaterföreningar som tillsammans äger den turnerande nationalscenen som ger teater- och dansföreställningar för vuxna såväl som barn runt om i Sverige.

- Det var Riksteaterns förre chef Måns Lagerlöf som frågade mig om jag kunde skriva något komiskt om föreningslivet just av den anledningen att det är vad som möjliggör Riksteatern, säger Adde Malmberg.

ANNONS

Idén tände en gnista hos Adde Malmberg som under sina 30 år som stå upp-komiker har upprätt på många konstiga små ställen runt om i Sverige. Han drog sig till minnes små bygdegårdar där han trott att det inte skulle vara en käft i publiken men som sedan varit fullsatta.

- Jag gillar dem som sliter ute i periferin och som själva ser till att det händer saker där de bor. Små tanter som brer mackor och vill att det ska bli bra och som är så glada över att man har kommit dit.

Skrattet ett mål i sig

Just föreningslivet tror Adde Malmberg kan vara en ingång till goda skratt för publiken eftersom det är något som många har erfarenhet av.

- Sveriges föreningsliv är imponerande och de flesta har någon gång varit med i en idrottsförening, en kör eller någon annan förening.

ANNONS

"Man får väl ställa upp" rymmer en del kritik mot politikernas och etablissemangets svek mot landsbygden men själva målet är att publiken ska skratta och ha roligt.

- Visst är det bra om publiken får med sig mer än några skratt men för mig är skrattet det viktigaste och ett mål i sig.

TT

FAKTA: Riksteaterns höstrepertoar - ett urval

"Barnen" av Lucy Kirkwood. Robert och Hazel har bosatt sig i en lånad stuga efter en förödande kärnkraftsolycka på kraftverket där Hazel en gång jobbade. Premiär i Bollnäs den 16 september

"Nakna som foster och gudar" av Isabel Cruz Liljegren. Karin Boye reser till Berlin där hon förälskar sig i Margot Hanel. Sju år senare sitter Margot vid radion och hör Karin efterlysas som försvunnen. Urpremiär i Göteborg den 28 september.

"Peter Pan" av Ramesh Meyyappa. Bearbetning av J.M. Barries kända berättelse om pojken från Landet Ingenstans för en tyst teaterscen. Premiär i Stockholm den 2 oktober.

"Blod, svett och tårar" av Robert N Spegel. Högstadiedrama för barn och unga om boxning, lojalitet, drömmar och inte minst om vänskap. Urpremiär i Sandviken den 15 oktober.

"Helheten" av Tove Sahlin. Dansföreställning som bygger på intervjuer och som undersöker hur viktigt det är för människor att känna sig hela. Urpremiär i Umeå den 10 oktober.

"Fallfrukt" av Monica Wilderoth. Hur är det att leva i ett samhälle och inte riktigt känna sig om en människa? En berättelse om klass, missbruk och tillfrisknande. Premiär i oktober.

"De oroliga" av Karen-Maria Bille. Bygger på Linn Ullmanns bok om en dotter som intervjuar sin pappa för att skriva en bok. Premiär i Göteborg den 5 november.

ANNONS