Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bong Joon-Ho tävlar med filmen "Parasite" på filmfestivalen i Cannes. Arkivbild.

Han är favorit till att vinna Guldpalmen

Favorit till att vinna Guldpalmen i Cannes på lördag: Bong Joon-Ho. Den 50-årige sydkoreanske regissören ligger bakom filmen ”Parasite”, som enhälligt hyllas av kritiker och publik. Själv vill han tona ner favoritryktet.

- Jag har suttit i olika jurygrupper i till exempel Berlin. Jag vet hur oförutsägbart det är att välja en vinnare. Ibland kan det ändras under den sista halvtimmen av jurysammanträdet. Det handlar om ren tur, säger han till TT.

”Parasite” är en film som inte liknar någonting annat. I centrum står en mycket fattig familj. Sonen lyckas under falska förespeglingar få jobb som engelsklärare åt tonårsdottern i en mycket rik familj. Han lyckas få sin syster anställd som konstlärare till den unge sonen.

Föräldrarna får jobb

Och varför inte manövrera ut både familjens hushållerska och chaufför så att mamma och pappa också kan få jobb?

Följer gör en halsbrytande och totalt oförutsägbar historia – ska man kalla det svart komedi? Bong Joon Ho gapskrattar.

- Det är en svart komedi-skräck-action-parodi-samhällskommentar-film. Jag älskar att jobba med genrefilm, jag kommer alltid att göra det. En amerikansk tidning skrev att ”Bong Joon-Ho är en genre i sig själv”. Det gillade jag.

Han slog igenom med ”Memories of murder” och skräckfilmen ”The host” och har sedan gjort de engelskspråkiga ”Okja” och ”Snowpiercer”. Med ”Parasite” återvänder han till hemlandet.

"Familjerna är parasiter"

- Vi funderade en del över titeln. Eftersom ”The host” var en blandning av skräckfilm och science fiction förstod vi att många skulle tro att det här också var något liknande, att det handlade om dödliga parasiter. Vi valde titeln ändå, vad det handlar om är att båda familjerna är parasiter på sitt sätt, att båda utnyttjar de andra.

Sydkoreanska filmer innehåller ofta mycket blodigt våld. Det gör även ”Parasite” – i en scen.

- Fast jag överdrev det inte. Jag tycker inte om det. Överdrivet våld gör att publiken förlorar greppet om historien, i stället börjar man tänka ”oj, det var en snygg specialeffekt", säger Bong Joon-Ho.

Sista människospillran

Den engelskspråkiga ”Snowpiercer”, om hur den sista spillran av människor på jorden befinner sig i ett snabbt framrusande tåg, har nyligen blivit tv-serie för Netflix.

- Jag har egentligen inget med den att göra, jag står bara som exekutiv producent. Jag besökte inspelningen en gång. Det kändes väldigt udda, väldigt konstigt att stå där vid tåget igen.

Just Netflix producerade ”Okja”, som visades här i Cannes för ett par år sedan. Bong Joon-Ho verkar lite kluven till samarbetet.

- De var jättebra, gav mig total frihet att göra filmen som jag ville. Men sedan skulle det ju visas enbart i tv, och den var gjord för bio. Det var svåra förhandlingar, men till sist fick vi visa den på 150 biografer i Sydkorea. Alltid något. Strömning är bra, men när det kommer till kritan ska film ses på bio.

”Parasite” är köpt för svensk distribution.