Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Annika af Trolle, kommunikationschef på Svensk scenkonst som arrangerar seminariet "Hat och hot – så påverkas scenkonsten" i Almedalen. Pressbild.

Hot och hat mot scenkonstarbetare lyfts fram

Scenkonstarbetare som drabbas av hat och hot samt en kampanj för att en procent av statsbudgeten ska gå till kulturen. Det är kulturfrågor i fokus under Almedalsveckan.

Organisationen Svensk scenkonst genomförde i vintras en internundersökning där hälften av de medlemmar som svarade hade drabbats av hot och hat.

- Det var en enkel undersökning för att få en första bild av läget. Precis som många andra verksamheter har vi noterat att det mer polariserade samhället påverkar våra medlemmar, säger Annika af Trolle, kommunikationschef.

Under Almedalsveckan arrangerar Svensk scenkonst seminariet "Hat och hot – så påverkas scenkonsten".

- Undersökningen visade att medlemmarna vill att vi ska arbeta med frågan och ta fram verktyg att stötta dem med.

TT: Har du några exempel på scener som utsatts?

- Göteborgs stadsteater satte 2017 upp föreställningen "Jihadisten" vilken orsakade ett enormt näthat. Det lade sig men när attentatet på Drottninggatan inträffade fick det ny kraft. Och när länsteatrarna gemensamt satte upp Harold Pinters "Presskonferensen" kom det också mycket hot, framför allt på nätet.

"Jihadisten" reflekterade kring vad som får unga människor att lämna trygga Sverige för en krigszon. "Presskonferensen" var en iscensatt intervju med en kulturminister som inte såg några större skillnader mellan sitt nuvarande jobb och sitt tidigare som chef för säkerhetspolisen.

Brev på teatern och privat

Länsteatern på Gotland är en av arrangörerna för "Kultur i Almedalen”, politikerveckans arena för kulturfrågor. När teatern för ett par år sedan satte upp en pjäs om den amerikanska medborgarrättsaktivisten Rosa Parks riktade missnöjda in sig på teaterchefen Thomas Sundström.

- I samband med det fick jag brev nedslängda i brevlådan både på teatern och privat som handlade om att jag var en idiot. Det var inget hot utan en massa invektiv. Men man ryggar ju till, förklarar han och fortsätter:

- Vi upplever en hårdnad attityd i vissa frågor. Det har kanske även att göra med att man identifierar vissa saker politiskt på ett annat sätt än förut.

Kampanj för en procent

Thomas Sundström är också moderator för seminariet "1 % till kulturen" där politiker från riksdagens kulturutskott medverkar. I 2018 års statsbudget avsattes 0,84 procent till kulturen. Enprocentskravet har funnits länge inom kultursektorn men har nu tillägnats en särskild kampanj.

- Det är en lättbegriplig symbol som gör allmänheten uppmärksam på hur lite av statens medel som går till kulturen, säger Emelie Bergbohm, vd för produktionskontoret Bohm Bohm Room som är medarrangör för "Kultur i Almedalen”.

Kampanjen har samlat visioner från hundra kulturarbetare, konstnärer och kulturchefer om vad en ökning skulle innebära.

- Nästa steg hoppas jag blir att även människor som inte är kulturarbetare kan få visionera och berätta om vilket kultursamhälle de vill se, säger Emelie Bergbohm.