Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

László Nemes fick en Oscar för filmen "Sauls son". Nu är han tillbaka med det mardrömslika dramat "Sunset". Arkivbild.

Mardrömslik skildring av kvinnas sökande

Mystisk, bisarr, mardrömslik. László Nemes film "Sunset" sätter fantasin i rullning – men hänger du inte med i allt som händer, var lugn. Det är meningen.

Den 42-årige ungraren László Nemes fick ett dundrande genombrott 2015 med sin debutlångfilm ”Sauls son”. Den skakande Förintelseskildringen vann en rad internationella priser, bland annat en Oscar i kategorin bästa icke engelskspråkiga film. ”Sunset” är också en historisk berättelse – den utspelas 1913 i Budapest, dit en ung kvinna kommer för att söka sitt förflutna och där hon dras in i en händelseutveckling som är ett förspel till det stundande storkriget.

Handlingen i "Sunset" är ibland svår att följa med i, men Nemes ber inte om ursäkt för det.

- I dag är den globala trenden att allt omedelbart ska förklaras, att vi ska få omedelbar tillfredsställelse, säger han till TT och fortsätter:

- Jag tror att många i stället finner sin tillfredsställelse i att leta ledtrådar, att ta sig fram som i en labyrint.

Ockult mysteriedrama

"Sunset" har kallats för ett ockult mysteriedrama som utspelas mot fonden av det döende österrikisk-ungerska imperiet. Den vackra Irisz Leiter (Juli Jakab) söker arbete i en hattbutik som grundats av hennes framlidna föräldrar. De dog båda i en eldsvåda i byggnaden, som sedan byggdes upp igen och togs över av en smart affärsman (Vlad Ivanov).

- Hon försöker förstå, hon tar sig igenom en labyrint av olika lager av information, säger Nemes.

Regissören följer henne genom filmen, ofta på samma sätt som han följde huvudpersonen i ”Sauls son”, med kameran tätt bakom henne.

- Jag stannar med henne, jag går med henne genom labyrinten medan hon försöker ta reda på vad som hänt hennes familj. Samtidigt är hon på en resa för att finna sig själv, och det var något jag var mycket intresserad av.

"Allt är för lätt"

”Sunset” är en myllrande och ofta vacker film. Nemes har filmat med 35 mm film, och han säger att han hoppas att den kameratekniken kommer att finnas kvar länge än.

- Det är det som är magin med film. Jag har inget emot den tekniska utvecklingen, men i dag är allting för lätt. Med specialeffekter kan man fixa allting på några minuter. Kameran kan gå överallt. Det finns inga gränser. Och när folk inser att de kan göra vad som helst, då gör dom det. På det sättet försvinner en massa yrkeskunnande och upptäckarglädje, och jag tror att publiken känner det.

Inte oväntat nämner han WG Murnaus klassiker ”Sunrise” som sin främsta inspirationskälla, en stumfilmsklassiker som både hade ett humanistiskt kärleksbudskap och som i kameran skapade än i dag häpnadsväckande effekter.

- Det är en film om tvivel och om hopp, en tysk regissör som jobbade i USA, en lysande mix av Europa och USA.

Själv kan han också tänka sig att göra film i USA eftersom han vill arbeta med engelsktalande skådespelare.

- Men det är inget självändamål. Jag är europé, jag känner mig som europé. Det finns en lång tradition av östeuropeiska regissörer som börjat jobba i USA, men det har inte gått bra för alla.