Metoo, båtflykt och terror i årets Eurovision

Mitt i flykten undan krig föds en flicka på en båt i havet. Frankrikes bidrag "Mercy" kommenterar flyktingkatastrofen i Eurovision Song Contest. Men de är långt ifrån ensamma om att dra in heta samhällsfrågor i tävlingen.

ANNONS
|

Sedan 2005 är det förbjudet att sjunga om politik i Eurovision Song Contest, men trots det har de senaste åren präglats av politiskt storbråk.

2016 vann Ukrainas Jamala över Rysslands Sergej Lazarev. Vinnarlåten var en personlig berättelse om Sovjetunionens deportering av krimtatarerna 1944, men i Ryssland sågs låten som ett ställningstagande mot landets annektering av Krim 2014. Året därpå valde Ryssland att tävla med artisten Julia Samojlova. Hon hade däremot belagts med inreseförbud i värdlandet Ukraina, vilket slutade med att Ryssland inte deltog över huvud taget.

"Ny sorts feminism"

Årets Eurovision är skonat från politiska storbråk av den kalibern, däremot finns det flera samhällskommenterande inslag, säger Kris Boswell, Eurovisionexpert och medarbetare på Sveriges Radio.

ANNONS

- Israel har en låt och text som de själva säger är influerade av metoo-rörelsen. Frankrike har en låt om ett flyktingbarn som föddes på Medelhavet på väg till Europa, och sedan har vi en låt från Italien som handlar om terrorism och krig. Så det finns låtar som kanske rör sig kring heta ämnen just nu, säger Kris Boswell.

I låten "Toy" sjunger Israels Netta Barzilai "I’m not your toy, you stupid boy, I'll take you down, I'll make you watch me" och i en intervju med Dagens Nyheter berättar hon om hur Metoo-rörelsen har påverkat henne.

- Kvinnor börjar hitta sina röster igen, i en ny sorts feminism som tar vad den förtjänar och inte bara sitter på en stol någonstans och önskar att saker var annorlunda. Vi måste göra skillnad – själva, säger hon till tidningen.

ANNONS

"Det mest politiska"

Men att kommentera samhällsfrågor behöver inte påverka röstningen negativt.

- Två av tre, Israel och Frankrike, är favorittippade, så det kan nog gå bra för dem. Sedan sjunger ju Frankrike på franska och Italien på italienska så det kanske inte är så många som förstår budskapen, säger Kris Boswell.

Samtidigt menar Eurovisionexperten att tävlingen trots politiska inslag genom åren även har en förenande kraft, precis som tanken var från början.

- Det finns en stor gemenskap, så det mest politiska är kanske att man ändå samlas som en kontinent runt samma program, säger han.

TT

Fakta: Tidigare Eurovision-kontroverser

Jamala: "1944", 2016

Titeln "1944" refererar till det år då Sovjetunionen deporterade hundratusentals krimtatarer. Händelsen har i Ukraina beskrivits som ett folkmord, och låten, som sedermera vann tävlingen, sågs i Ryssland som ett ställningstagande mot landets annektering av Krim.

Conchita Wurst: "Rise like a phoenix", 2014

Dragartisten Thomas Neuwirth från Österrike blev hela Eurovisions älskling när han under alter egot Conchita Wurst vann tävlingen i Köpenhamn 2014. I Ryssland kallades Conchita Wursts seger för ett "tecken på förfall i väst".

The Tolmachevy Sisters: "Shine", 2014

Systrarna Tolmatjovas låt "Shine" var i sig helt oförarglig, men publiken i Köpenhamn gjorde politik av deras uppträdande och buade ut det ryska bidraget.

Krista Siegfrids: "Marry me", 2013

Krista skapade stora rubriker när hon tog ställning mot Finlands dåvarande förbud mot samkönade äktenskap och kysste sin kvinnliga dansare på scenen under Eurovision i Malmö.

Loreen: "Euphoria", 2012

Under sin vistelse i Azerbajdzjans huvudstad Baku träffade Sveriges Loreen olika människorättsaktivister, vilket fick landets regering att se rött. Sveriges ambassadör kallades till Azerbajdzjans utrikesdepartement för att bemöta rykten om att han skulle ha uppmanat Loreen att göra ett politiskt utspel från scenen.

Verka Serduchka: "Dancing lasha tumbai", 2007

Ukrainas Andriy Danylko blev under sitt kvinnliga alter ego Verka Serduchka en regnbågsikon med låten "Dancing lasha tumbai" som slutade på en andra plats. Ukrainska politiker kallade Verka Serduchka för "grotesk och vulgär".

Ping Pong: "Be happy", 2000

Den israeliska gruppen Ping Pong avslutade sitt uppträdande i Globen år 2000 med att vifta med israeliska och syriska flaggor och skanderade "peace". Under sin vistelse i Stockholm besökte gruppen också en syrisk förening.

Dana International: "Diva", 1998

Israels Sharon Cohen, känd som Dana International, blev en superstjärna när hon tog hem segern i Eurovision i Storbritannien 1998 som tävlingens första transsexuella vinnare. Konservativa röster i hennes hemland försökte stoppa hennes medverkan.

Sverre Kjelsberg & Mattis Hætta: ”Sámiid Ædnan”, 1980.

Sverre Kjelsberg & Mattis Hætta skildrade konflikten då samer hungerstrejkade framför stortinget, den norska riksdagen. Låten innehöll både sång och jojk.

ANNONS