Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tv-serien "Macken" gick hem hos publiken, och blev sedan en föreställning som nu kommer till Stockholm. "Vad vi har förstått har det här varit en ganska stor succé, ja den största i SVT:s historia vad gäller en sitcom", säger Anders Eriksson. Pressbild.

Roy och Roger har nått Youtube-generationen

Nästan 30 års tystnad efter serien – då sattes "Macken" upp för publik. Efter 132 utsålda föreställningar i Göteborg kommer Roy och Roger nu till Stockholm.

När tv-serien "Macken" började sändas 1986 anade Galenskaparna och After Shave att den skulle gå hem – men att upp till 3,6 miljoner skulle bänka sig framför tv:n vid ett avsnitt kunde de inte föreställa sig. Efter succén kände däremot humorgruppen att de ville ta ett kliv bort från Roy och Rogers värld.

- Vi slog igenom rejält i landet, så det mest naturliga hade varit att göra om det på scen. Men vi ville göra massa nytt, sätta upp en ny föreställning på scen, göra långfilm. Inte halka in i "Macken"-facket, då trodde vi att vi bara skulle få spela "Macken", berättar Jan Rippe, som spelar rollfiguren Roger.

Inspirerad av skolklass

Regissören och manusförfattaren Claes Eriksson spelar ogärna gamla manus igen, berättar Rippe. Men när det närmade sig 30-års jubileum av "Macken", började de fundera.

- En bidragande orsak var att Claes var i Borlänge och såg en musikskola som hade satt upp "Macken" på scen. En bra men blygsam lokal grej. Men då fick han en bekräftelse på att det funkar att göra, säger Jan Rippe.

De började på Lorensbergsteatern som såldes ut 132 gånger. Föreställningen är baserad på ett nedkortat originalmanus, och även dräkterna är samma som i serien. Att "Macken" fortfarande fungerar så bra tror både Jan Rippe och Anders Eriksson beror på igenkänning.

- När man lämnar sin bil på en bilverkstad är man väldigt utsatt, man kan ingenting själv, man får förlita sig på bilreparatören. Det är sådant här som inte låter jätteroligt, men när man tittar närmare på det finns det många roliga och absurda situationer, säger Jan Rippe.

"Fyra generationer"

Men det är inte bara gamla "Macken"-fans som ser föreställningen. Jan Rippe berättar att de nu har nått en yngre publik som de kallar för "Youtube-publiken". Anders Eriksson är inne på samma spår.

- Man kan ibland se tre–fyra generationer som sitter på en bänk och alla har lika roligt. Det är helt ofattbart, säger han.

TT: Hur känns det att kliva tillbaka i rollen igen efter så länge?

- Ja, jag har ju egentligen aldrig klivit ur den, säger Anders Eriksson.

Föreställningen har Stockholmspremiär den 11 april på Cirkus, och kommer sedan tillbaka till Göteborg under hösten.