Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den amerikanske konstnären Raphaelle Peales kända stilleben "Stilleben med apelsin" i tolkning av Elisabeth Ubbe. Pressbild.

Snoppkonst inspirerad av dickpics

Så kallade dickpics har de senaste åren blivit ett ovälkommet fenomen på sociala medier och dejtingsajter. Men i Elisabeth Ubbes kommentar "Motstånd" får de illa sedda snoppbilderna en plats i konsten.

Fotografen Elisabeth Ubbe intresserar sig för fenomenet dickpics som sådant, men kanske mest för mottagarnas ganska avmätta reaktioner på att plötsligt få en bild på en penis skickad till sig.

- När jag var barn sprang jag och en kompis på en blottare, då blev det världens uppståndelse med polisanmälan och varningar till allmänheten om att en blottare härjade. Men de som i dag får en dickpic skickad till sig reagerar bara genom att blocka personen ifråga, även fast det är ett ofredande som kriminologer rekommenderar att man ska polisanmäla, säger hon.

För den som inte vet är dickpics alltså bilder som män tar på sina könsorgan och utan godkännande skickar tillandra människor på sociala medier och dejtingsajter.

Snoppstilleben

Elisabeth Ubbe bestämde sig för att dra fenomenet till sin spets, för att visa på hur absurt det är med snoppar som dyker upp där de inte hör hemma. Det började med en serie kopierade stilleben av kända konstnärer så som van Gogh och Monet, där Elisabeth Ubbe förde in en penis i kompositionen.

- Jag ville placera snoppar där de inte ska vara, de ska inte vara i de här klassiska målningarna lika lite som de ska dyka upp i någons telefon, säger hon.

Modiga snoppmodeller

Sina modeller hittade Elisabeth Ubbe via sociala medier. Modellerna är anonyma, men Elisabeth Ubbe beskriver dem som modiga och politiskt medvetna män som vill se en diskussion kring fenomenet.

- Jag har haft min man som fotoassistent, det har varit avväpnade både för mig och för modellerna. Det är verkligen ett gäng supertrevliga män med helt rätt driftkraft, säger hon.

Efter serien med stilleben följde en serie inspirerade av Lill Lindfors gamla vågade slagdänga "En man i byrån", men i Elisabeth Ubbes bilder blev den önskade mannen i byrån i stället en oönskad manslem i hattasken, i svampkorgen och i durkslaget.

Många skratt och samtal

- Kvinnor har i regel reagerat med skratt på bilderna, de ser hur absurt det är, medan män har varit lite mer återhållsamma. Men det har nästan alltid också blivit intressanta samtal, och det är ju själva syftet, säger Elisabeth Ubbe.

Under arbetets gång fick Elisabeth Ubbe stor respekt för sina modeller, men också en idé om hur skör manligheten och bilden av den kan vara. Sista delen i "Motstånd" blev följaktligen en porträttserie med snoppar.

- Porträtten blev nödvändiga för att det inte bara skulle vara roligt, men det är klart att de är lite för mycket, det är hela poängen, säger hon.

"Motstånd" ska nu resultera i en bok och lagom till Kristi Himmelsfärd också i en utställning i Elisabeth Ubbes ateljé på Gotland.