Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

ON TOP OF THE WORLD. Joakim Björnberg och Christofer Erixon blickar just nu ut över Tokyo från taket på huset där de bor. De befinner sig i Japan för att göra det de gillar mest: skriva musik.

Trollhättekillar skriver japansk popmusik

De var snubblande nära en plats i Melodifestivalen. I stället fick de chans att satsa på drömkarriären som låtskrivare. Ett yrke Trollhättekillarna Joakim Björnberg och Christofer Erixon just nu utövar i Tokyo.

Precis som för Justin ­Bieber började allt tack vare Youtube.

För det var efter att Christofer Erixon och Joakim Björnberg, båda födda och uppvuxna i Trollhättan, lagt upp en cover på Swedish House Mafias Save the World Tonight som de fick ett e-mail – från Alexander Bard.

Vill skriva

Det var starten på en dominoeffekt av möten och låtskrivande som resulterade i att de, via SVT:s webbjokertävling, var ett par tusen röster från att tävla i årets upplaga av Melodifestivalen.

Tyvärr tog det stopp där. I stället fick sångerskan Maria BenHajji äran att komma sist i Melodifestivalens tredje deltävling efter bland annat Björn Ranelid.

– Vi kom över det där rätt snabbt. Vi vill inte vara artister, vi vill ju skriva musik, berättar Christofer och lägger extra betoning på skriva.

I samma veva kom de i kontakt med musikförlaget Scandinavian Songs, som skrivit musik åt bland annat Eric Saade och Ansiktet.

– Vi förklarade att om vi inte går vidare i webbjokertävlingen vore det intressant att inleda ett samarbete. Och i princip samma dag som det stod klart att vi inte gick vidare ringde de, förklarar Joakim.

Japansk pop

Ett halvår senare befinner sig duon i detta nu, å Scandinavian Songs vägnar, i världens största stad: Tokyo.

Under två veckor ska de skriva låtar med låtskrivare från det japanska musikförlaget Nichion. I huvudsak den japanska varianten av modern popmusik: J-pop.

För två personer som vuxit upp med 60- och 70-talsrock var det en Bambi på is-upplevelse att börja skriva J-pop-låtar. Som mycket annan kultur från Asien i allmänhet, och Japan i synnerhet, är J-popen helt väsensskild från vad vi i är vana vid i västvärlden.

– Bara en sådan sak att låtarna skrivs på ett sådant sätt att de är lätta att sjunga karaoke är ju märkligt nog, säger Christofer.

Låtarna de skriver i Tokyo skall i huvudsak spelas upp för talangagenturen Johnny & Associates. Ett nöjesimperium som knyter till sig barn i unga åldrar – i regel pojkar – och fostrar dem till den perfekta deltagaren i någon tv-nöjesproduktion.

Jackpotchans

Lyckas duon sälja en låt kan de förbereda sig på att helt plötsligt tjäna stora pengar på sin musik. En av agenturens största akter, Arashi, släppte under 2011 skivan Beautiful World. En skiva som sålde i 631 000 exemplar. Första veckan.

– Vi är medvetna om att vi kanske inte kommer att förändra musikhistorien, klargör Joakim.

– Just nu är vi mest glada att få åka till Tokyo och göra det vi vill gillar allra mest: skriva musik. Skulle vi sedan bli rika på det, så är det okej för oss.