"Generation zero" utspelar sig på den svenska landsbygden 1989 – där något inte riktigt är som det ska. Pressbild.
"Generation zero" utspelar sig på den svenska landsbygden 1989 – där något inte riktigt är som det ska. Pressbild.

"Turistkatalog för internationella spelare"

80-talet och Kalla kriget framkallar starka minnesbilder hos alla svenskar äldre än 35. Nu ska Avalanche Studios försöka förmedla den svenska versionen av tidsepoken för en ny internationell generation spelare – med en obehaglig tvist.

ANNONS
|

Avalanche Studios har gjort sig känt för stora öppna spelvärldar där möjligheten att fritt utforska geografiskt varierande områden är en central byggsten. Även nya "Generation zero" är en öppen spelvärld, men förlagd till en något ovanlig plats: Sverige.

- Vi har fått väldigt mycket respons i stil med "vad skönt att det inte är amerikanska mellanvästern eller Östeuropa", säger spelets regissör Emil Kraftling om reaktionerna från konsumenterna.

Mikrokosmos

Utvecklingsteamet har rest runt i Sverige och flugit drönare över städer och landskap, men också varit på Kungliga biblioteket i Stockholm och bläddrat i gamla möbelkataloger för att skapa en autentisk känsla av 1980-talets Sverige.

ANNONS

- Vi har platser som känns som Stockholms skärgård, vi har Närke-slätten där jag växte upp, vi har västkusten med fiskelägren. Vi har försökt att göra ett mikrokosmos av Sverige. Det blir nästan som en turistkatalog för internationella spelare, säger Emil Kraftling.

Spelarna kan också förvänta sig både gratis tillägg och tilläggsmaterial som kostar pengar i framtiden. Avalanche jobbar redan med nytt innehåll trots att spelet har release först på tisdag.

Ondsinta robotar

"Generation zero" utspelar sig 1989, och bygger därmed vidare på en tydlig trend i populärkulturen.

- Det är inte 80-tal för 80-talets skull, det fyller en funktion i berättelsen, säger Emil Kraftling.

Handlingen vill han inte gå in på i detalj, men något som blivit uppenbart under arbetets gång är att det inte är fråga om vare sig zombier, ryssar eller utomjordingar som fiender. I stället är det robotar och maskiner som spelarna måste besegra.

ANNONS

Även om stora robotar i svensk 80-talsdystopi får anses vara ett relativt smalt visuellt område är Avalanche inte ensamma inom genren. Konstnären Simon Stålenhag har gjort sig känd för dystra svenska landskap där robotar eller maskiner har en framträdande roll. Frågan om vad som inspirerat Avalanche att skapa "Generation zero" har lyfts av bland andra Stålenhag själv.

Inspirationskälla

Emil Kraftling säger att Avalanche aldrig haft intresse av att "plagiera eller på annat sätt orättvist behandla en kollega i branschen".

- Det finns likheter, men jag hoppas att spelarna känner att det här är ett Avalanche-spel och inte ett Stålenhag-spel, för det är det inte, säger han.

Kraftling betonar i stället att det för utvecklarna har handlat om att göra "ett spel om vår barndom".

- Många i teamet växte upp på 80-talet och det var en väldigt speciell stämning då. Hela "om kriget kommer"-känslan, det var en sådan spänd stämning där hela nationen egentligen bara väntade på invasionen, säger han.

ANNONS

Simon Stålenhag skriver i ett mejl till TT att han inte ändrat åsikt sedan han kommenterade saken på Twitter i somras. Då ville han ha ett erkännande av likheterna, men påpekade samtidigt att "lån, referens och modifiering av andra artisters verk är en viktig del av konsten".

TT

Fakta: Avalanche Studios

Det svenska spelbolaget Avalanche Studios grundades 2003 och har kontor i Stockholm, Malmö och New York. Den mest kända spelserien är "Just cause", medan dotterbolaget Expansive Worlds utvecklar "The hunter". Bolaget släppte också "Mad Max" som gavs ut av Warner Bros 2015.

Bolagets spel utspelas i öppna världar, vilket man använder den egenutvecklade spelmotorn Apex för.

"Generation zero" släpps till PC, PS4 och Xbox One 26 mars.

Källa: Avalanche Studios

ANNONS