Vinner "The square" på Oscarsgalan?

Natten mot måndagen drar den 90:e Oscarsgalan i gång och på spel står inte minst en Oscar till Sverige. "The square" har dock riktigt tuff konkurrens i form av chilenska "En fantastisk kvinna" och uppstickaren "Förolämpningen" från Libanon.

ANNONS
|

Marssolen skiner över den röda mattan utanför Dolby theatre i hjärtat av Hollywood. Snart ska den fyllas av nervösa nominerade filmskapare samt allehanda stjärnor som kommer att beskådas av uppemot 30 miljoner människor världen över.

Vilken film som blir tilldelad det kanske mest prestigefulla priset, bästa film, verkar enligt de vid det här laget hyperventilerande amerikanska branschtidningarna handla om en match mellan "The shape of water" av Guillermo del Toro, "Three billboards outside Missouri, Ebbing" av Martin McDonagh och uppstickaren "Get out" av Jordan Peele.

Svårtippad röstning

Men på grund av det svårpenetrerade röstningssystemet i kategorin, så kan det slutgiltiga resultatet överraska. Oscarskademin använder sig av "preferential ballot", vilket innebär att den film vinner som får minst 50,1 procent av rösterna, vilket kan kräva flera räkningsomgångar (se fakta). I teorin innebär det alltså att den film som hade flest röster i första omgången kan bli omsprungen av en film som tillräckligt många gillade ganska mycket.

ANNONS

Sverige tävlar

I den för Sverige högintressanta kategorin bästa icke engelskspråkiga film gäller däremot andra regler. De nominerade utses av en speciell kommitté inom Oscarsakademien. De medlemmar i akademin som sedan röstar fram vinnaren måste åta sig att se alla de fem nominerade filmerna. Rent formellt är det länderna som tävlar mot varandra men statyetten tilldelas filmens regissör.

"Fantastiskt att vinna"

Och på plats i Los Angeles sedan några dagar är Ruben Östlund, som redan vunnit Guldpalmen i Cannes samt tagit storslam på European film awards för "The square". Libanesiska "Förolämpningen" hade ett sent premiärdatum i USA och har seglat upp som möjlig utmanare enligt branschtidningarna. Ruben Östlund ser själv chilenska "En fantastisk kvinna" som en stor konkurrent.

- Det är varannan gång man läser att den ska vinna och att vi ska vinna. Tror det blir tufft. Men det är klart att när man väl sitter där då kommer pulsen att slå. Det kommer att vara jobbigt att eventuellt behöva gå upp på scen. Men det är ju ett oroligt lyxproblem, det skulle vara fantastiskt att ta med statyetten hem.

ANNONS

Los Angeles, TT:s utsända

Fakta: Så här funkar röstningen till bästa film

Först får alla röstberättigade en röstsedel där de rankar de tio nominerade filmerna i fallande ordning, med favoriten på första plats.

Om en av filmerna får över 50 procent av rösterna är det klart. Men om ingen film lyckas få majoritet i den första omgången går räkningen vidare.

Först stryks den film med minst antal röster.

De röstsedlar som lags på den strukna filmen räknas då om och läggs istället på nummer två i den fallande skalan. Om fortfarande ingen film nått majoritet fortsätter strykandet och räknandet tills någon film fått över 50 procent av rösterna.

I teorin innebär det alltså att den film som hade flest röster i första omgången kan bli omsprungen av en film som tillräckligt många gillade ganska mycket.

Fakta: De nominerade i kategorin bästa icke engelskspråkiga film.

"The square" av Ruben Östlund, Sverige.

Handling: Chefen för ett prestigefyllt konstmuseum i Stockholm förbereder en ny stor utställning när hans privatliv plötsligt fylls av problem. Snart blir krisen även tydlig i hans yrkesliv i en underhållande historia om moral och sociala problem.

Chanser: Som Guldpalmsvinnare och med högprofilerade skådespelare som Elisabeth Moss och Dominic West ligger filmen bra till för att intressera de röstberättigade. Däremot är filmens satiriska ton ett vågspel i sammanhanget, den typen av film lyckas inte alltid väl i kategorin, vilket förra årets förhandsfavorit "Min pappa Toni Erdmann" fick känna på.

Tidigare priser: Guldpalmen i Cannes samt sex toppriser på European Film Awards, däribland bästa film.

Svensk premiär: 25 augusti 2017.

"Saknaden" av Andrey Zvyagintsev, Ryssland.

Originaltiel: "Nelyubov".

Handling: En bitter skilsmässa förpestar luften i en rysk familj som snart ska brytas upp. Både mannen och frun har redan gått vidare med nya partners men kvar finns deras tolvårige son, som båda vill slippa ha vårdnaden om. Efter ett av deras hemska bråk försvinner han.

Chanser: Zvyagintsev är redan känd i Oscarssammanhang, hans omtalade "Leviathan" blev nominerad 2014. Han har också etablerade distributören Sony pictures classics i ryggen. Men kanske är den här stenhårda skildringen av rysk samtid för tuff för de röstberättigade, som måhända söker åtminstone någon sympatisk person att känna värme för.

Tidigare priser: Nominerad till Golden Globes, vann Jurypriset (ungefär silver) i Cannes, nominerad till European film awards i flera tunga kategorier.

Svensk premiär: 6 april 2018.

"En fantastisk kvinna" av Sebastian Lelio, Chile.

Originaltitel: "Una mujer fantastica".

Handling: Marinas äldre sambo dör plötsligt, vilket sätter henne i en utsatt position. Sambons ex-fru och vuxna barn vänder sig emot Marina, som i deras ögon varken är en kvinna eller ens knappt mänsklig.

Chanser: Har också välrenommerade distributören Sony pictures classics i ryggen. Marina är en gripande person och en tydlig hjältinna att sympatisera med. Men om de många åldersdigna medlemmarna i akademin inte kan identifiera sig med en transkvinna blir det förstås svårt för filmen att lyckas vinna.

Tidigare priser: Vann Silverbjörnen (bästa manus) i Berlin 2017, nominerades till Golden Globes.

Svensk premiär: 9 februari 2018.

"Om kropp och själ" av Ildiko Enyedi, Ungern.

Originaltitel: Teströl és lélekröl.

Handling: På nätterna drömmer slakteriarbetarna Endre och Maria samma dröm – de möts i en snötäckt skog som harmoniskt kärleksfulla rådjur – men i verkligheten är livet och kärleken betydligt mer komplicerat.

Chanser: Detta är en finstämd kärlekshistoria om två lite trasiga typer som i slutändan blir mindre ensamma. Filmen är egensinnig och charmig och en comeback för Ildiko Enyedi, den enda nominerade kvinnan i kategorin, som gjort sin första film på 18 år. Frågan är om kärlek på slakteri (ja, det blir blod) är för udda för akademin?

Tidigare priser: Vann Guldbjörnen i Berlin 2017.

Svensk premiär: 22 september 2017.

"Förolämpningen" av Ziad Doueiri, Libanon.

Originaltitel: "L'insult".

Handling: Det börjar trivialt och tjurskalligt i det mångkulturella Beirut. En palestinsk byggarbetare blir nedstänkt av vatten från en balkong med bristfällig avrinning när en kristen fundamentalistisk man vattnar sina blommor. Några hårda ord eskalerar sedan till ett nationellt uppmärksammat domstolsmål, som skildras spännande och nyanserat i en film som handlar om så mycket mer än en förolämpning.

Chanser: Den USA-utbildade filmaren Ziad Doueri har redan jämförts med Costa-Gravas och Asghar Farhadi (förra årets vinnare), vars distributör Cohen media group ligger bakom även den här satsningen. Kanske kan en del av de röstberättigade bli avskräckta av konceptet rättegångsdrama. Trots att konflikten i filmen handlar om den specifika situationen med statslösa palestinier i Libanon, har den ett universellt drag, vilket gör att den känns aktuell och lättillgänglig.Tidigare priser: Var nominerad till Guldlejonet i Venedig, där Kamel el Basha i huvudrollen vann skådespelarpriset.

Svensk premiär: Ej klart men senare i år.

Fakta: Här är de nominerade

Bästa film: "Call me by your name", "Darkest hour", "Dunkirk", "Get out", "Lady Bird", "Phantom thread", "The post", "The shape of water", "Three billboards outside Ebbing, Missouri".

Bästa kvinnliga huvudroll: Frances McDormand: "Three billboards outside Ebbing, Missouri", Margot Robbie: "I, Tonya", Meryl Streep: "The post", Sally Hawkins: "The shape of water", Saoirse Ronan: "Lady Bird".

Bästa manliga huvudroll: Daniel Day-Lewis: "Phantom thread", Daniel Kaluuya: "Get out", Denzel Washington: "Roman J Israel, esq", Gary Oldman: "Darkest hour", Timothée Chalamet: "Call me by your name".

Bästa kvinnliga biroll: Allison Janney: "I, Tonya", Laurie Metcalf: "Lady Bird", Lesley Manville: "Phantom thread", Mary J Blige: "Mudbound", Octavia Spencer: "The shape of water".

Bästa manliga biroll: Christopher Plummer: "All the money in the world", Richard Jenkins: "The shape of water", Sam Rockwell: "Three billboards outside Ebbing, Missouri", Willem Dafoe: "The Florida project", Woody Harrelson: "Three billboards outside Ebbing, Missouri".

Bästa regi: Christopher Nolan: "Dunkirk", Greta Gerwig: "Lady Bird", Guillermo del Toro: "The shape of water", Jordan Peele: "Get out", Paul Thomas Anderson: "Phantom thread".

Bästa manus: Jordan Peele: "Get out", Greta Gerwig: "Lady Bird", Kumail Nanjiani, Emily V Gordon: "The big sick", Guillermo del Toro, Vanessa Taylor: "The shape of water", Martin McDonagh: "Three billboards outside Ebbing, Missouri".

Bästa manus efter förlaga: James Ivory: "Call me by your name", Scott Frank, James Mangold, Michael Green: "Logan - The wolverine", Aaron Sorkin: "Molly's game", Dee Rees, Virgil Williams: "Mudbound", Scott Neustadter, Michael H Weber: "The disaster artist".

Bästa animerade långfilm: "Coco", "Baby-bossen", "Loving Vincent", "The breadwinner", "Tjuren Ferdinand".

Bästa foto: Roger Deakins: "Blade runner 2049", Bruno Delbonnel: "Darkest hour", Hoyte Van Hoytema: "Dunkirk", Rachel Morrison: "Mudbound", Dan Laustsen: "The shape of water".

Bästa icke engelskspråkiga film: "The square" (Sverige), "En fantastisk kvinna" (Chile), "Förolämpningen" (Libanon), "Saknaden" (Ryssland), "Om själ och kropp" (Ungern).

ANNONS