Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Arkivbild
Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Arkivbild

Wiman: Förtroendet för Stubø var förbrukat

DN:s kulturchef Björn Wiman säger att beskedet om Eirik Stubøs avgång från Dramaten är mycket tråkigt. Han anser att Stubø varit konstnärligt framgångsrik i sitt arbete – men att det är tydligt att förtroendet för honom är förbrukat.

ANNONS
|

- Han har verkligen lyckats med uppdraget att fylla salongerna och producera högklassig teater. För svenskt teaterliv är det tråkigt. Men han har enligt vad som framkommit på sistone också hanterat en rad ärenden på ett sätt som inte är förenligt med det ansvar det innebär att leda Sveriges nationalscen, säger Wiman och syftar bland annat på turbulensen kring den medarbetare som dömts för misshandel av Josefin Nilsson.

ANNONS

Efter SVT-dokumentären "Josefin Nilsson – Älska mig för den jag är" som visades i mars ställde Dramaten in de sista föreställningarna av uppsättningen som mannen medverkat i under våren.

- Ett 30-tal medarbetare har lämnat Dramaten under Stubøs tid som vd, och situationen blev ohållbar, säger Björn Wiman.

"Mindre lyckad vd"

Men ansvaret ligger inte bara på vd, utan även på Dramatens styrelse, anser Wiman. Han beskriver det som att styrelsen inte lyckats kompensera Stubøs "administrativa tillkortakommanden" på ett bra sätt.

- Han var nog en lysande konstnärlig ledare, men en mindre lyckad vd. Det ansvaret faller på styrelsen, säger Wiman och säger att Dramaten haft problem under många år:

- Det är något osunt som sitter i väggarna på det huset vad gäller toleransen för manliga, starka genier som sprider rädsla omkring sig.

ANNONS

I samband med metoo uppdagades missförhållandena på ett så tydligt sätt, och att styrelse och vd inte lyckas rensa upp ens efter en sådan varningsklocka tyder på att ansvaret är förbrukat, anser Wiman. Samtidigt tror han att styrelsen har en genuin ambition att göra upp med det som är fel i arbetsplatskulturen.

- Med rätt vd finns nog förutsättningar att göra det, men styrelsen borde ha agerat långt tidigare än den gjorde. Och det är väldigt synd.

"Många års problem"

SvD:s kulturchef Lisa Irenius säger att beskedet knappast var oväntat.

- Det här är resultatet av många års frågor kring arbetsmiljön på Dramaten, men sedan metoo och skådespelaruppropet tystnadtagning har det börjat komma fram mer. Problem som sträcker sig lång tid tillbaka har hamnat i Eirik Stubøs knä, säger hon, och kallar den senaste tidens turbulens för droppen som fick bägaren att rinna över.

ANNONS

Samtidigt är det svårt att säga i vilken utsträckning Eirik Stubø har varit en del av problemet, säger Irenius, och liksom Björn Wiman vill hon lyfta fram att Dramaten varit framgångsrikt under Stubøs ledarskap:

- Man har haft många starka uppsättningar och bra publiktillströmning. Det har varit en vital och levande scen. Det är svårt att veta om det är det yttre trycket eller de interna problemen som lett fram till det här. Men det är helt rätt att göra en omstart i arbetsmiljöfrågor, och det är uppenbart att man inte gjort tillräckligt mycket där tidigare, säger Irenius.

"Svårt vara Dramatenchef"

Sofia Jupither, regissör för “Hamlet” som just nu går på Dramaten, tycker att det är väldigt sorgligt att situationen på teatern behövde gå så långt. Hon beskriver den roll som Eirik Stubø har haft nu som "ett omöjligt uppdrag".

- Det är ett för stort uppdrag att ha hela den här kompetensen som krävs. Och det är ett organisationsproblem på teatern, och inte bara på Dramaten utan på många teatrar i vårt land, säger hon.

ANNONS

Den tidigare Dramatenchefen Ingrid Dahlberg, chef på Dramaten mellan 1996 och 2002, konstaterar att jobbet som Dramatenchef kan vara nog så tufft även om man inte – som Eirik Stubø – väljer att själv regissera, något som aldrig var aktuellt för henne.

- Jag tror att jag gick ner tio kilo under mitt första år, det var ett enormt slit utan att också regissera.

Önskar lycka till

Hon vill inte kommentera beskedet att Stubø lämnar jobbet.

- Men jag önskar honom lycka till och tror att det kommer att gå bra.

- Det senaste jag såg var premiären av "Linje Lusta". Då träffade jag Eirik Stubø och sade till honom att jag tycker att han fick ärva många problem, och så är det. Samtidigt är han en lysande regissör. Han hamnar inte i något slags ingenting nu. Som regissör är han väldigt eftertraktad, och jag tror att det kommer att gå bra för honom.

ANNONS

Julia Dufvenus, skådespelare på Dramaten, har varit mycket kritisk till Eirik Stubøs ledarskap efter händelserna kring metoo. Hon har bland annat i en intervju med DN vittnat om hur hon fick eskorteras till och från scenen på grund av rädsla för en manlig kollega på teatern. I en kommentar på Instagram beskriver hon sina känslor inför beskedet.

"Är uppriktigt ledsen"

"Tack för tydlig signal om att ni lyssnat och fattat beslut för Dramatens bästa. För att det i handling visas att vi som pratat, visslat och protesterat är trovärdiga. För att det orimliga i vår arbetsmiljö bekräftas. Min historia är bara en liten del av ett strukturellt problem liksom vår fd TC:s ledarskap. Det är inte EN person som orsakat usla arbetsförhållanden utan många som bidragit och möjliggjort till att det ser ut som det gör. Är uppriktigt ledsen över att styrelse och ledning låtit situationen gå så långt."

Var det nödvändigt att Eirik Stubø fick lämna Dramaten? Teaterkritikern Margareta Sörenson svarar ja på den frågan.

- Även om han kanske inte har varit sämre eller mer passiv i de här frågorna än gamla teaterchefer. Det här är ju gamla strukturer som har fått pågå väldigt länge. Men vi kan inte acceptera dem längre. Det är ändå bra, även om det kanske drabbar honom lite mer än vad som är rimligt. Han har agerat ungefär som teaterchefer brukar göra. Men det fungerar inte nu, säger hon.

ANNONS
TT

ANNONS