Xboxchefen: Vi måste lyssna på fansen

Valfrihet och kommunikation. Det är två av ledorden för många av de hundratusentals besökarna på Europas största spelmässa Gamescom. Det är också ledorden för en av Xbox högsta chefer i Europa.

ANNONS
|

Europas största spelmässa Gamescom har precis avslutat sin första publika dag i Köln. Spelsugna tillresta har bland annat kunnat testa nya titlar, vissa av dem fortfarande under utveckling. Att ta in respons från fansen har blivit allt viktigare för många större utvecklare.

- Nuförtiden är det tvåvägskommunikation, vi måste lyssna på fansen, säger Amanda Farr, marknadschef i Europa, Mellanöstern och Afrika på Microsofts Xboxavdelning.

"Närmare utvecklarna"

Hon säger att spelbranschen "aldrig har mått bättre" som helhet, och hon tycker själv att företagen blivit bättre på att kommunicera med sina konsumenter.

ANNONS

- Spelare är mycket närmare utvecklarna nu. Folk ser att det som de tar upp faktiskt påverkar utvecklingen, säger hon.

Microsoft är bara en av de stora drakarna inom spelbranschen som närvarar vid Gamescom. I Kölnmässans enorma lokaler återfinns bland andra Sony, Nintendo, Ubisoft, Activision Blizzard och Namco Bandai.

Gränser flyttas

Närheten företagen emellan är en fråga som har dykt upp mer och mer under det senaste årtiondet. Samarbeten över det som tidigare var konsolgränser är vanligare och fler och fler utvecklare ser fördelar med att finnas på alla plattformar.

- Jag kan inte prata för hur andra tänker, men vi har haft samarbeten med andra företag, säger Amanda Farr.

Hon är dock tydlig med att poängtera att det bara gäller i specifika fall och att en plattformsoberoende framtid inte är någon officiell ståndpunkt.

Strömmande framtid

Microsofts övergripande spelchef Phil Spencer har dock redan varit ute och pratat om den eventuella plattformsoberoende framtiden. Vid spelmässan E3 tidigare i somras berättade han att företaget jobbade med en "streamingtjänst som möjliggör spel av konsolkvalitet på vilken plattform som helst".

ANNONS

Huruvida det enbart innebär plattformar med en Microsoftlogga på eller inte är ännu oklart.

- Jag tror absolut att streaming kan vara en del av framtiden, men jag vill inte säga att det är dit vi är på väg just nu. Jag tror däremot att valfrihet är viktigt, spelare förväntar sig att kunna spela när de vill, var de vill och på vilken plattform de vill, säger Amanda Farr.

TT
ANNONS