Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Regissören Mattias Andersson lämnar Backa teater och tar över Dramaten. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Nye Dramatenchefen vill nå en bredare publik

I mars 2020 tar Mattias Andersson över teaterchefsposten på Dramaten. Då tar han sig an uppdraget att nå ut till grupper som "inte hittat till Dramaten tidigare".
– Jag hoppas vi kan skapa relevant scenkonst också för kommande generationer in i 2020-talet, säger han.

Mattias Andersson, sedan länge konstnärlig ledare på Backa teater i Göteborg, har en diger meritlista både som dramatiker och regissör. Han ser flera stora utmaningar, men också möjligheter, framför sig på den nya posten.

– Det kommer vara en utmaning att göra Dramaten till hela Sveriges teater. Det är ett jättestort publikarbete som krävs där. Det handlar mycket om att skapa förtroende. Inte bara att missionera och säga "ni borde se den här teatern" utan att se och möta människor, där har vi en stor utmaning och det kommer krävas ett stort arbete, säger Mattias Andersson och tillägger:

– Men jag tycker att det finns en fantastiskt stor potential med så många bra människor som jobbar i det här huset, att skapa något jag hoppas kan bli relevant scenkonst också för kommande generationer in i 2020-talet.

Föregångaren avgick

Dramatens tidigare konstnärlige ledare, Eirik Stubø, avgick i april i år efter kritik mot bland annat trakasserier och tystnadskultur på teatern. Nu hoppas Dramatens styrelse att valet av den nye teaterchefen kan bidra till att föra teatern i en ny riktning.

– Mattias står för ett modernt ledarskap, icke-hierarkiskt. Samtidigt är han inte rädd för att fatta beslut i frågor som kan vara svåra eller kontroversiella, säger Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström vid en presskonferens på teatern i Stockholm.

"Omänskligt arbete"

När Mattias Andersson tillträder som teaterchef och konstnärlig ledare den 1 mars 2020 kommer han att avlastas på vissa områden av Maria Groop Russel, som är vd. Och just den fördelningen ser han som en förutsättning för en bra framtid för Dramaten. Inte minst med tanke på den kritik som tidigare framförts mot Dramaten som en problemfylld arbetsplats.

– Det är ett nästan omänskligt arbete att vara både teaterchef och ansvara för allting. Nu blir det en ny konstruktion där en konstnärlig ledare och en vd delar upp arbetet, vilket känns jättebra, säger Mattias Andersson.

Ett flertal av hans tidigare uppsättningar har spelats på just Dramaten, som "The mental states of Sweden", "Idioten" och "Uppenbarelsen".

Andersson är också dubbelt aktuell i vår, med pjäserna "Determinism", som går upp på Dramatens lilla scen i Stockholm i januari nästa år, och "Vi som fick leva om våra liv", som kommer att spelas på Elverket.

Van vid stora uppsättningar

Han har mottagit ett flertal priser, såsom Prix d'Assitej och Svenska Teaterkritikers pris. Men inför sin nya roll uttrycker Mattias Andersson en ödmjukhet.

– På Backa teater gör vi kanske fyra produktioner per år, och främst med inriktning på barn- och ungdomsteater. Här kanske det blir uppåt 40 produktioner per år. Samtidigt är jag van att leda stora uppsättningar och har varit mycket här på Dramaten tidigare.

TT: Du känner dig redo för uppdraget?

– Ja, eller det får vi väl se. Absolut vad gäller innehållet, men sen är det ju ett stort arbete att sätta sig in i hur organisationen ser ut och vem som gör vad. Men jag börjar ju inte förrän den 1 mars, så det är först då jag kan förankra något, och jag hoppas verkligen att jag kan skapa något som gör avtryck.

Filip Joelsson/TT

Mattias Andersson framträdde tillsammans med Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström. Bild: Jonas Ekströmer/TT

TT

Mattias Andersson är född (1969) och uppvuxen i Göteborg. Han utbildade sig först till skådespelare på Teater- och operahögskolan i Göteborg, men har sedan 1990-talet främst varit verksam som dramatiker och regissör, med pjäser på flera håll i Europa.

Sedan 2006 är han konstnärlig ledare för Backa teater i Göteborg.

Andersson har tilldelats en rad priser och utmärkelser under åren. 2009 tog han emot Svenska teaterkritikernas pris för "Lille kung Mattias", 2013 fick han Svenska Dagbladets Thalia-pris och 2017 internationella Prix d’Assitej’s ”award for artistic excellence”, för att nämna några.

Den 1 mars 2020 tillträder han sin nya tjänst som teaterchef och konstnärlig ledare på Dramaten i Stockholm.

TT

I mitten av mars släpper SVT dokumentären "Josefin Nilsson – Älska mig för den jag är" som handlar om artisten Josefin Nilsson och hennes liv som artist. Filmen beskriver också hur hon under mitten av 90-talet misshandlades av en man hon hade en relation med. Mannen arbetade på Dramaten och dömdes för misshandel och olaga hot. Han fick sitt straff fastställt till villkorlig dom av hovrätten.

Dokumentären ledde till kraftiga reaktioner, inte minst kring det faktum att mannen fortfarande spelade i ledande roller på teatern. Kritik riktades mot Dramatens ledning för att man inte arbetat tillräckligt mot trakasserier och för att bryta den tystnadskultur som enligt flera vittnesmål funnits på teatern.

Kritiken ledde också till att kulturminister Amanda Lind träffade Dramatens styrelseordförande för att diskutera hur de arbetade för att skapa en trygg arbetsmiljö.

Den 8 april meddelade Dramaten vd:n och konstnärlige ledaren Eirik Stubøs avgång. Vice vd Maria Groop Russel tog över som vd och arbetet med att hitta en ny konstnärlig ledare inleddes omedelbart.

Den 3 oktober meddelade Dramaten att regissören och dramatikern Mattias Andersson blir ny teaterchef och konstnärlig ledare.