Almas, 16, köp avbröts inte – kunden efter handlade på hennes kort

När Karolina Madej-Bednarz och hennes dotter Almas skulle handla glass på Willys i Vänersborg gick något fel. Almas blippade sitt kort men genomförde aldrig något köp. Det gjorde däremot personen som kom efteråt – allt på studenten Almas bankkort.

ANNONS
|

När 16-åriga Almas och hennes mamma Karolina skulle köpa glass på Willys i Vänersborg häromdagen blippade blippade Almas först sitt kort för att betala. Men de ångrade sig, och istället skulle Karolina betala för glassen. Det blev kö, och de bytte utcheckningskassa. Men Almas köp i den ursprungliga kassan avbröts inte och kunden efter handlade därför på Almas kort – för närmare 300 kronor.

För Almas, som är student, blev det därmed ett stort hål i plånboken men från butiken fick hon ingen hjälp:

– Willys slår ifrån sig och summan är för liten för en polisanmälan. De hänvisar till egenansvar. Det är tråkigt, säger mamma Karolina.

ANNONS

Fann välgörare på Facebook

Almas gjorde därför ett inlägg på Facebook där hon efterlyste personen som råkat handla på hennes kort.

– Hon ville kolla om personen kanske ville göra rätt för sig. 300 kronor är kanske inte så mycket men för Almas är det nästan hela månadspengen, säger Karolina.

Almas lyckades inte få tag på den person som genomförde köpet – men däremot en riktig välgörare. En för familjen helt okänd man swishade helt enkelt beloppet till Almas.

– Vi kände honom inte innan men han sa att han tycker det är synd när någon så ung som Almas drabbas.

De har förstått att mannen är engagerad i välgörenhet. Så om de får tillbaka pengarna antingen från personen som genomförde köpet eller från Willys så kommer de att skänka pengarna till välgörenhet enligt mannens önskemål.

Har hänt fler kunder på Willys

Karolina Madej-Bednarz är inte nöjd med hur de blivit behandlade av Willys.

– I andra butiker avbryts köpet efter ett antal sekunder men inte hos Willys. Jag har sökt på nätet och det finns fler som drabbats av samma sak, säger hon.

Karolina tycker att Willys borde kunna ändra systemet.

– Nu handlade det bara om 300 kronor men tänk om det varit mer. Och för somliga är 300 kronor mycket pengar.

ANNONS

En sökning på Google ger träff på två till som varit med om samma sak som Almas. Men här är det personerna som kommit efteråt och alltså handlat på någon annans kort.

– Det här är inget som känns igen av butikschefen, säger Johanna Euren, presstalesperson hos Willys om Almas fall.

Hon säger att systemet är sådant i snabbkassorna att kunderna hanterar hela köpet själva. Därför måste personal tillkallas för att avbryta ett påbörjat köp.

– Det finns säkert olika system men vi har det så här. Det finns kunder som är lite långsammare, kanske vill de gå och hämta någon vara de glömt, säger Johanna Euren om varför köpet inte avbryts efter en stund.

– Men vi har alltid personal på plats och de försöker att ha uppsikt så det är oturligt att det här hände, säger Johanna Euren och säger också att butikschefen på Willys i Vänersborg önskar få kontakt med Almas och hennes mamma.

ANNONS