Byggstart för Citybanan

ANNONS
|

Invigningen var ingen solskenshistoria.

Men nu har i alla fall bygget av Citybanan i Stockholm startats.

Med fördubblad spårkapacitet kommer Stockholm att kunna fortsätta utvecklas, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) på Riddarholmen.

Sedan tryckte hon på knappen, grönt ljus tändes på scenen och avlossade fyrverkeripjäser försökte göra sig gällande i Stockholms regntunga skyar.

Med underhållning, ljusspel, uppställda byggmaskiner och allehanda politiska tal högtidlighölls byggstarten på lördagen.

Citybanan, en pendeltågstunnel under Stockholm, är det största infrastrukturprojektet i Sverige. Den ska avlasta getingmidjan vid stadens södra infart, dubbla spårkapaciteten, öka punktligheten och göra järnvägsnätet mindre störningskänsligt. Banan ska stå klar 2017 och hela kalaset beräknas kosta 16,5 miljarder kronor.

Det här är ett projekt för framtiden, sade Minoo Akhtarzand, Banverkets generaldirektör.

I den tappra, kanske tusenhövdade åhörarskaran på Riddarholmen syntes också demonstranter. Deras plakat ondgjorde sig över att miljövänliga tåg ska ner under jorden medan nerskitande bilar får stanna på markplanet.

ANNONS

Många närvarande kurade också i ett av tälten, där Banverket bjöd på korv och fika.

ANNONS