Som TTELA berättade i våras, kommer en ny cykelplan för Lilla Edet att antas i slutet av året. För att ge politikerna tillräckligt med underlag om hur man kan göra Lilla Edet mer cykelvänligt har Helena Grimm, som sitter med i arbetsgruppen för den nya cykelplanen, fullt upp.
Sedan början av sommaren har hon bytt ut en stor del av skrivbordsarbetet till ett mer fartfyllt moment – att trampa runt på kommunens cykelbanor. Både för att se vilka brister som finns på de befintliga, och var man behöver bygga nya.
– Lilla Edet är ett väldigt bilburet samhälle, vi behöver ändra på det, säger Helena Grimm.
Enkelt att ta cykeln
– Det gäller att göra det så enkelt som möjligt, så att fler väljer cykeln i stället för bilen. Att ha bra cykelvägar med tydliga skyltar, bra belysning och fler cykelställ är a och o.
Ännu har Helena Grimm många mil kvar att trampa innan hon är klar med sin undersökning. För att få ytterligare inspiration åker hon nästa vecka i väg på en fyra dagars studieresa.
Tillsammans med representanter från ett tiotal olika kommuner runtom i Västsverige ska hon besöka olika platser i Danmark, Holland och Tyskland. Resan är en avslutning på ett projekt inom transportsnål samhällsplanering, som startade i våras.
– Det ska bli intressant att se hur man har tänkt i andra städer, där man har kommit längre med att få in cykelperspektivet i infrastrukturplaneringen, säger Helena Grimm.
– Man måste tänka på att koppla ihop cykel- och kollektivtrafiken på ett bra sätt, så att folk inte behöver ta bilen överallt …
Framtiden i Tyskland
Tyska Hamburg är ett av stoppen längs resans gång. Där har en helt nybyggd stadsdel med ett särskilt hållbarhetsfokus och cykelfartsgator, där farten anpassas efter cykeltrafiken i stället för biltrafiken, växt fram. En utveckling som Helena Grimm gärna ser i Lilla Edet i framtiden.
– Eftersom det inte finns plats att bygga cykelbanor överallt i de centrala delarna av Lilla Edet måste man tänka nytt, så att fler kan känna sig säkra och trygga när de cyklar. Kanske behöver man ändra vägbeläggningen och lägga kullerstenar där bilarna kör i dag.
Utöver Helena Grimms och planeringsgruppens förberedande arbete har även ett femtontal kommuninvånare lämnat in önskemål om vad som kan förbättras på cykelvägarna runtom i kommunen.
