Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den kombinerade gång- och cykelbanan och ridvägen norr om Torebacken mot Prässebo är en av alla sträckor som kan komma att rustas upp i Lilla Edet, när den nya cykelplanen träder i kraft i slutet på året.

Bilåkandet i Lilla Edet ska minska

Nya cykelvägar, cyklingsanpassade gator och fler cykelställ. Det kan bli verklighet i Lilla Edet nästa år, när kommunens nya cykelplan träder i kraft. – Att satsa på cyklandet är bra för både människors hälsa och miljön, vi måste tänka på framtiden, säger Helena Grimm, miljö­planerare på kommunen.

Som TTELA berättade i våras, kommer en ny cykelplan för Lilla Edet att antas i slutet av året. För att ge politikerna tillräckligt med underlag om hur man kan göra Lilla Edet mer cykelvänligt har Helena Grimm, som sitter med i arbets­gruppen för den nya cykelplanen, fullt upp.

Sedan början av sommaren har hon bytt ut en stor del av skrivbordsarbetet till ett mer fartfyllt moment – att trampa runt på kommunens cykelbanor. Både för att se vilka brister som finns på de befintliga, och var man behöver bygga nya.

– Lilla Edet är ett väldigt bilburet samhälle, vi behöver ändra på det, säger Helena Grimm.

Enkelt att ta cykeln

– Det gäller att göra det så enkelt som möjligt, så att fler väljer cykeln i stället för bilen. Att ha bra cykelvägar med tydliga skyltar, bra belysning och fler cykelställ är a och o.

Ännu har Helena Grimm många mil kvar att trampa innan hon är klar med sin undersökning. För att få ytterligare inspiration åker hon nästa vecka i väg på en fyra dagars studieresa.

Tillsammans med representanter från ett tiotal olika kommuner runtom i Västsverige ska hon besöka olika platser i Danmark, Holland och Tyskland. Resan är en avslutning på ett projekt inom transportsnål samhällsplanering, som startade i våras.

– Det ska bli intressant att se hur man har tänkt i andra städer, där man har kommit längre med att få in cykelperspektivet i infrastrukturplaneringen, säger Helena Grimm.

– Man måste tänka på att koppla ihop cykel- och ­kollektivtrafiken på ett bra sätt, så att folk inte behöver ta bilen överallt …

Framtiden i Tyskland

Tyska Hamburg är ett av stoppen längs resans gång. Där har en helt nybyggd stadsdel med ett särskilt hållbarhetsfokus och cykelfartsgator, där farten ­anpassas efter cykeltrafiken i stället för biltrafiken, växt fram. En utveckling som Helena Grimm gärna ser i Lilla Edet i framtiden.

– Eftersom det inte finns plats att bygga cykelbanor överallt i de centrala delarna av Lilla Edet måste man tänka nytt, så att fler kan känna sig säkra och trygga när de cyklar. Kanske behöver man ändra väg­beläggningen och lägga ­kullerstenar där bilarna kör i dag.

Utöver Helena Grimms och planeringsgruppens förberedande arbete har även ett femtontal kommuninvånare lämnat in önskemål om vad som kan förbättras på cykelvägarna runtom i kommunen.