Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tegel, betong och stål från fabriksbyggnaden hamnar i en hög som sedan sorteras i fraktioner för att återvinnas.

Bit för bit försvinner Inland

Inlands kartongbruk plockas ned, lite i taget. Fabriksbyggnaden är i stort sett tömd och rivningen är påbörjad. Om några månader ska avvecklingen vara genomförd.

Fabriksbyggnaden som har täckt en stor del av Inlandsön håller på att rivas. Men det görs i etapper för att man ska hinna sortera och frakta bort materialet. Visst material går till återvinning, men betong och tegel krossas till fyllnadsmaterial. Det ska läggas på markytan då allt är röjt.

Det är ett tiotal personer som jobbar med nedmonteringen. De är anställda på Demcom och Mika Myntti är platsansvarig.

Sålt en del

– Större delen av maskinerna har vi fraktat bort. Vi har sålt en hel del kringutrustning, men inte maskiner. De är för smala, säger Mika Myntii.

Han konstaterar att tidplanen håller. Vid årsskiftet ska arbetet vara slutfört, om inte vintern ställer till det.

– Det är bara lite oklart hur det ser ut under byggnaden. Det finns håligheter mot berg som måste rensas.

Med vatten på båda sidor om ön måste man också vara särskilt försiktig.

Närheten till laxtrappan skapar lite bekymmer.

– Vi får bygga skydd över laxtrappan då vi river väggen som ligger närmast. Även om vi aldrig river utåt från byggnaden, så kan det ju falla stenar.

Äter sig in

Samtidigt som rivning pågår genomförs sanering av marken. Betonggolvet i fabriken är på vissa ställen oljeskadat, där pappersmaskinerna stått. Dessa saneras.

Själva rivningen utförs av en grävmaskin utrustad med en gripklo. Det är en höjdrivare som når högt upp till taknivå. Gripklon äter sig in i byggnaden uppifrån och ner.

Söder om fabriksbyggnaden har övriga byggnader rivits tidigare, maskin- och snickarverkstäder och ett gammalt reningsverk. Strax intill har man sparat ett stabilt betonggolv för att slippa arbeta i slaskigt underlag om det blir en regnig höst.

En tank som inrymt massa står kvar intill fabriken, men den ska snart rivas.

– Tidigare har vi sålt ett par stycken likadana tankar, så vi ska göra ett försök med den här också.

Lämnar rapporter

Fabriken byggdes 1894 och den gamla betongen är riktigt hård. Det tar tid för maskinen att ta sig igenom.

Medan arbetet fortgår håller länsstyrelsen koll på hur det görs. Demcom rapporterar under resans gång hantering och transporter.

Kostnaden för avvecklingen beror på slutnotan för omhändertagande av material, kontroller och eventuell sanering. Försäljning av maskiner, maskindelar och skrot påverkar också.

För Mika Myntti och hans företag är avvecklingen av Inland inte den första han jobbar med.

– Vi skötte också avvecklingen av Vargöns bruk, men det var ett mycket större jobb, berättar han.

Bild: Kent Eng
Bild: Kent Eng