Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Räddningstjänsten har en utfart söderut och kan snabbt ta sig ned mot Lödöse vid en utryckning.

E45 påverkar utryckningsvägar

Nya E45 påverkar hur snabbt räddningstjänsten kan vara på plats vid en utryckning. Det tar längre tid att ta sig norrut, men söderut går det snabbare än tidigare.

Motorvägen har fått konsekvenser för räddningstjänsten, både positiva och negativa.
– Efter att nya vägen kom till har olycksstatistiken gått ned och även personskadorna. Och säkerheten har blivit bättre med mitträcken, säger Göran Andersson, operativ chef på räddningstjänsten.

Han är väldigt nöjd med utfarten söderut som gör att utryckningsfordonen snabbt kan ta sig till en olycksplats eller brand. Men då larmen gäller utryckningar norrut måste fordonen ta sig söderut till rondellen vid Lilla Edetmotet och därefter norrut via E45 eller en lokalväg.
– Den drabbade får vänta två minuter längre innan vi kan vara på olycksplatsen.

Ambitionen hos räddningstjänsten är att minska på anspänningstiden, den tid som löper mellan larm tills första bilen åker ut. Och här kan det vara svårt att påverka tidsåtgången.
Då utryckningen gäller larm på västra sidan älven har det också skett en förändring. Tidigare gick färden via Brovägen och över Lilla Edetbron.
– Vi måste välja snabbaste vägen och den är i det här fallet att köra genom samhället. Det är inte optimalt, men vi kör till rondellen vid Lilla Edetmotet och tar Göteborgsvägen in och sedan över bron. Det gäller att nå fram snabbare för att släcka en eld och se till att den inte sprider sig. Det kan också gälla livsuppehållande insatser, IVPA, i väntan på ambulans.

Då E45 byggdes om skedde en del förändringar i det lokala gatunätet. Här upplever inte Göran Andersson någon försämring.
– Vi har orienterat oss och haft övningar för att vi ska lära oss gatorna. Våra GPS-funktioner är också uppdaterade så det funkar bra.

De två sorgebarnen Torpabron och Göta påverkar också vardagen för räddningstjänsten. Bron ligger i ett gränsområde där räddningstjänsten i Lilla Edet och Trollhättan samarbetar. När det är ett larm i området vet man inte alltid på vilken sida av bron det är. En ny bro skulle enligt Göran Andersson underlätta framkomligheten. Detsamma gäller om vägsträckan genom Göta byggs om till bättre standard.

Det finns ett mål som även är beslutat politiskt: att få en anspänningstid på 90 sekunder dygnet runt. I dag fungerar det bara på dagtid.
– Om vi genomför det för hela dygnet så får invånarna en ännu bättre service, med en snabbinsatsstyrka som finns på plats.
Det handlar om att man nattetid har två personer med beredskap. För att nå målet behöver dessa ha jour. Övriga styrkan har beredskap mellan klockan 18.00 och 06.00. De kan vid ett larm vara på plats inom sex minuter.