Ingen utbyggnad av Torpabron i sikte

Vid Torpabron och Götarondellen på E45 sker fler olyckor än det hade behövts om vägen varit fyrfilig, anser Räddningstjänsten. Trots det har trafikverket inga planer inom överskådlig tid att bygga ut vägen.

ANNONS
|

Trafiken på E45 mellan Göteborg och Trollhättan flyter för det mesta på som den ska. Undantaget är de två flaskhalsarna vid Torpabron och Götarondellen. Här smalnar vägen av och blir tvåfilig med många olyckor som följd. Räddningstjänsten som åker på olyckorna bekräftar att situationen på dessa vägpartier inte är optimal.

– Det händer mer olyckor än det hade behövt göra. Det beror på chikanen som leder till kraftiga inbromsningar. Det är ingen optimal lösning vid Torpabron och det är likadant i Göta, säger Göran Andersson, verksamhetschef på räddningstjänsten i Lilla Edet.

Han menar att flera av dessa olyckor hade kunnat undvikas om vägen var fyrfilig även förbi Göta och vid Torpabron.

ANNONS

Att bygga ut de två sista snuttarna på E45 mellan Trollhättan och Göteborg kommer att dröja trots Räddningstjänstens uppfattning. Sträckan ligger långt ner på Trafikverkets lista och inget kommer att göras inom en överskådlig tid.

– Bristerna är helt enkelt större på andra ställen i landet, säger Maria Patriksson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Varför ligger sträckan så långt ner på listan om Räddningstjänsten ser den som ett problem?

– Det finns helt enkelt andra sträckor som är mer trafikosäkra vilka prioriteras före. Tyvärr är bristerna större på andra vägar. Vi har en begränsad budget som det i slutändan är politikerna som bestämmer över.

När motorvägen mellan Trollhättan och Göteborg började byggas 2006 tillsammans med dubbelspåret var tanken hela tiden att det skulle vara fyrfältsväg längs hela sträckan. När vägen väl stod färdig 2012 blev det inte som planerat och Torpabron tillsammans med Götarondellen utelämnades.

– Det handlade främst om att pengarna inte räckte, bygget blev dyrare än planerat. Sen är det också besvärlig geoteknikvid Göta, säger Maria Patriksson.

Trots att motorvägen dröjer finns det andra åtgärder som ser ut att bli verklighet inom en överskådlig tid, fortsätter trafikverkets åtgärdsplanerare.

– Trafikverket tillsammans med Lilla Edets kommun utreder just nu trafiksäkerheten för GC-trafikanterna och utformningen av busshållplatserna i Göta. En åtgärd som kommer att leda till förbättringar för oskyddade trafikanter och framkomligheten för kollektivtrafiken. Vi hoppas att det kan genomföras inom en fem till tio års period.

ANNONS

Fakta: E45 Trollhättan-Göteborg

  • Bygget av motorvägen tillsammans med dubbelspåret Göteborg-Öxnered var det som kallades Trollhättepaketet.
  • Paketet sattes i verket av regeringen för att förhindra att Saab skulle flytta sin produktion från Trollhättan till Rüsselsheim. Paketet fick förtur och andra infrastrukturprojekt prioriterades ner.
  • Vägen är fyrfilig hela sträckan med undantag för Torpabron och förbi Göta.
  • ANNONS