Tina Risth och Sten-Evert Sandbäck ser surfplattan
Tina Risth och Sten-Evert Sandbäck ser surfplattan

Platt arbetsredskap som underlättar

Surfplattan har gjort sitt intåg på mellanstadiet. Efter en månad har lärarna upptäckt fördelar, men också blivit observanta på risker.

ANNONS
|

Sten-Evert Sandbäck på Strömsskolan är väldigt nöjd med surfplattan.

– Det är ett arbetsredskap med oanade möjligheter. Eleverna kan snabbt få svar på sina frågor, men de nöjer sig inte med första svaret. De lär sig källkritik, säger han.

Tina Risth håller med.

– Vi läste häromdagen att det finns 6 000 öar i Åland, vilket eleverna inte trodde på. De kollade upp det och det var sant, berättar hon.

Arbetena som eleverna gör på plattan blir av hög kvalité, men frågan är vad som händer med skrivandet och handstilen.

– Det finns elever som undrar, men den som har svårt att skriva behöver ju inte fastna på det.

ANNONS

Håller glosförhör

Tina Risth är imponerad över hur snabbt eleverna lär sig att använda plattan. De skriver, söker information och kommunicerar. Själv behöver hon inte dela ut papper, utan mejlar ut uppgifter och meddelanden.

– Många läromedel är anpassade för nätet. I engelska kan till exempel eleven få en text uppläst på paddan och köra glosförhör där, berättar Sten-Evert Sandbäck.

Han ser en fördel i att paddan alltid är med. Ingen kan skylla på att han eller hon glömde en lapp hemma. Paddan är en almanacka där eleven skriver in läxor.

– Vi lärare har också nytta av almanackan i paddan. Men vi ska vara försiktiga med noteringar om enskilda elever.

Frågan är om det finns nackdelar med plattan. De båda pedagogerna funderar.

– Eleverna har tillgång till nätet hela tiden. Det kan skapa det som kallas digital stress, säger Tina Risth.

Därför måste eleverna lämna sina plattor då de går ut på rast.

– Det är viktigt att de kommer ut och rör på sig istället för att surfa på plattan, säger Sten-Evert Sandbäck.

Pratar mycket

Sten-Evert Sandbäck och hans kolleger pratar ihop sig för att ha gemensamma regler för plattorna.

I Strömsskolan får eleverna inte heller ha sina mobiltelefoner under skoldagen. De lägger dem i en låda när de kommer på morgonen och hämtar dem då skoldagen är slut.

ANNONS

En risk är enligt lärarna att alla elever inte vill bli fotograferade. Det är väldigt lätt att ta bilder och sedan lägga ut på nätet.

– Här kommer vi också in på kränkande behandling. Det finns en risk att det blir väldigt fel och det pratar vi mycket om med våra elever.

Glädjande tycker Tina Risth är att se lite slarviga barn som tar ansvar för sin platta. Hon tycker man ska lita på eleverna och ge dem chans att visa vad de kan.

– Vi måste våga tillåta. Vissa elever får ha musik i plattan när de jobbar. Det kan underlätta för koncentrationen. Då ska vi ge dem den möjligheten, säger Tina Risth.

• Ett pedagogiskt verktyg

• Ett komplement till läromedel

• Uppslagsverk

• Almanacka

• Nutidens kontaktbok

ANNONS