Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Företagsklimatet stod i fokus för tisdagens träff i Folkets hus. Svenskt Näringsliv fanns på plats liksom företagare och politiker i kommunen.

Så ska företagsklimatet bli bättre

Hur kan företagsklimatet i kommunen bli bättre? Det var den centrala frågan vid ett möte i Folkets hus på tisdagen. Svenskt Näringsliv höll i mötet där både politiker och företagare deltog.

Utgångspunkten för diskussionen var den årliga undersökning och ranking som Svenskt näringsliv genomför i landets kommuner. 2012 hamnade Lilla Edet på plats 216 i rankingen, i år på plats 230.

– Vi ska komma ihåg att det är en attitydundersökning där inget är sant eller falskt. I snitt är det 200 företag som svarar på enkäten, berättar Christina Riksén, Svenskt Näringsliv.

Ingemar Ottosson (S), kommunalråd, satt i panelen tillsammans med oppositionsråd Peder Engdahl (M).

– Vi följer upp alla rankingar som görs, försöker ta till oss resultaten och utvärdera, säger Ottosson.

Han beskriver bruksorten som under åren ändrats. Småföretagandet växer och det är en omställning.

Ett företags kontakt med kommunen rör oftast tillstånd. Så ser det enligt Christina Riksén ut i de flesta kommuner. Men Lilla Edet sticker ut genom att många har kontakt på företagsbesök. Kommunledningen åker ut på dessa besök tillsammans med näringslivsutvecklare Kajsa Jernqvist.

– Det är roligt att besöka företagen, men vi har inte varit på de största. Besöken ger oss en möjlighet att resonera kring vad vi behöver förbättra, säger Peder Engdahl.

Kenneth Kastman-Krantz, Svenskt Näringsliv, som leder diskussionen, undrar vad man samtalar om vid besöken. Det finns enligt Ottosson alltid viktiga saker att diskutera, utan att ha någon agenda.

– Det sammanfattande omdömet från de som svarat på enkäten pendlar under en tioårsperiod mellan knappt godkänt och godkänt. Det skulle jag vilja ha på en lite högre nivå och att det skulle hålla sig där, säger Christina Riksén.

Frågan går till panelen hur de ser på detta.

– Vi arbetar intensivt med företagsträffar och vår näringslivsutvecklare jobbar också intensivt. Vi försöker informera, uppdatera hemsidan och skicka ut nyhetsbrev. Vi gör väldigt mycket men det syns nog inte ännu, säger Ottosson.

Upphandlingar upplevs av företagarna som onödigt krångliga. Peder Engdahl håller med.

– Vissa av dem är riktigt knepiga, särskilt då det gäller ramavtal. Jag tror det blir enklare inom SOLTAK då vi bildat bolag där.

Lena Palm, kommunchef, berättar om "En väg in", där medborgarservice ska kunna svara invånarna på de flesta ärendena.

– "Förenkla helt enkelt" är riktat till företagare, som ska kunna få information på ett ställe istället för att slussas runt till olika förvaltningar, säger hon.