Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nuvarande entreprenör sköter renhållningen i Lilla Edet ytterligare ett år. Men frågan är hur man vill ha det sedan?

Snart beslut om framtida renhållning

Renhållning i egen regi eller på entreprenad? Om en vecka ska samhällsbyggnadsnämnden bestämma sig för hur den vill ha det.

I många år har renhållningen i kommunen lagts på entreprenad. Men nu har frågan diskuterats i nämnden om hur det ska skötas när nuvarande avtal löper ut hösten 2014.
– Vi har skissat på vad de två alternativen skulle kosta och vi har resonerat kring för- och nackdelar. Det börjar kännas som en bra idé att köra i egen regi, säger nämndens ordförande Ulrik Brodd (FP).
Det är också tjänstemannaförslaget inför nämndmötet nästa torsdag.

Närheten och kundsupport av personer med lokal kännedom väger enligt honom tungt. De missnöjda kunder som funnits genom åren skulle kanske fått bättre hjälp av kundsupport på orten.
Ekonomiskt sett så blir det en ganska stor investering, bland annat i fordon, om man väljer egen renhållning.
– Vi får också bestämma oss för om vi kanske ska ha källsortering vid varje fastighet, då blir det inköp av nya kärl, eller ha det som i dag.

Ulrik Brodd vill också ha en dialog med medborgarna om vilka vägar de anser man ska gå, vad de anser vara för- och nackdelar.
– Vi tror vi kan spara en halv miljon kronor på att köra i egen regi. I den kalkylen har vi även med inköp av sopbilar.

Om nämnden beslutar att fortsätta med entreprenad så måste man enligt ordförande ta beslut nu.
– Upphandling tar tid och en sån process måste snart dra igång, om det är entreprenadlösningen nämnden vill ha.