Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Utan telefon i flera veckor

Många hushåll i Lilla Edet är utan fast hemtelefon sedan telefonkabeln gått av vid två olika tillfällen. Orsaken är de markarbeten som pågår för att installera fiber.

För tillfället är det ett område i centrala Lilla Edet som får sina bostäder anslutna till ett fibernätverk – flera områden står på tur under hösten.
Under grävarbetet har firman råkat kapa telefonkabeln vilket gjort att de fasta telefonerna slutat fungera, andra har blivit av med internet och villalarm.  

Evert Lorentzon är en av de drabbade:
– De skär med klingan ner i asfalten och verkar inte veta vad som finns under, hela kvarteret är utan den fasta telefonen, säger han.
Han klarar sig relativt bra utan sin fasta telefon, men han saknar information om vad som ska hända.
– Hur länge ska det dröja och får vi någon kompensation? Det lär ta ett tag innan fiberanslutningen blir klar, ska vi vara utan fast telefon ända till dess? frågar han sig.

Hur länge det tar innan allt fungerar igen kan inte Telia svara på.
– Vi ska försöka åtgärda det så snabbt som möjligt, säger Irene Krohn på Telias presstjänst och fortsätter:
– Det har tyvärr hänt två gånger att man grävt av kabeln i Lilla Edet. Den förra åtgärdades den 22 augusti, då var det 34 stycken som drabbades. Men det har tydligen hänt igen på ett nytt ställe.

En annan av de drabbade säger till TTELA att han fått information om att det kan dröja en månad till innan allt är åtgärdat. Och att ett 40-tal fortfarande är drabbade.
– Det är ganska vanligt att vi råkar ut för detta. Generellt gäller att vi försöker laga allt så att det fungerar igen, i vissa fall är materialet gammalt och går inte att laga. Då ersätter vi med ny teknik, säger Irene Krohn.

Kommunen har inte märkt av en ökning av störningar bland de som har trygghetslarm kopplade till telefonnätet.
– Vi får information varje dag från larmcentralen i Örebro. Får vi en indikation så tar vi kontakt med brukaren och gör en tillsyn och erbjuder andra insatser, säger Maria Öberg enhetschef.